El canvi climàtic, una realitat que ja notem amb sequeres i augments notables de la temperatura, també s’exposa en el mar. De fet, el litoral és dels territoris que més està patint la problemàtica, també els interiors més profunds dels oceans. Aquesta realitat és la que vol mostrar la nova exposició que s’ha estrenat aquest dilluns al vestíbul del Port Vell de Barcelona. La mostra recull diferents imatges a través de les quals el mar ens mostra la seva “bellesa”, però també “la seva fragilitat”, diuen els promotors de l’exposició, que dona valor “al compromís de la comunitat científica per protegir aquest ecosistema vital”.
L’exposició està feta de grans panells amb imatges úniques, algunes d’elles captades des de l’espai, i posa atenció en alguns dels punts més vulnerables dels ocans i els mars. Per exemple, el mar de gel de Groenlàndia, on es calcula que, de les 207 glaceres que el formen, unes 179 han retrocedit significativament la darrera dècada. La mostra també exposa imatges de la gran barrera de corall, les illes Lofoten o les Maldives. Una part d’aquesta exposició fa esment a la situació de les granges d’algues de Corea del Sud, el canal de Suez o els efectes que va causar el vessament de petroli a la costa de França. Totes tres situacions pretenen mostrar el mal que pot causar l’ésser humà amb la seva conducta.
El cas del litoral català
L’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC), departament que penja de Territori, és un dels que promou la promoció, en el seu cas, mostrant un especial èmfasi en els efectes que el canvi climàtic causa a la costa catalana. El litoral català només representa el 6,7% de la superfície del país i, en canvi, hi viuen més de tres milions de persones. En altres paraules, quatre de cada deu catalans viuen al litoral. Aquesta franja, diuen des de l’ICGC és força “vulnerable” i experimenta “canvis geomorfològics continus”. El canvi climàtic l’exposa a força riscos, com ara inundacions, l’erosió i la pujada del nivell del mar.
La mostra es podrà veure gratuïtament fins al 6 de maig i ha estat inaugurada pel secretari de Territori, Urbanisme i Agenda Urbana, Francesc Sutrias i Grau; la directora de l’ICGC, Miriam Moysset Gil; el cap de l’Oficina d’Arquitectura del Sistema d’Observació de la Terra de l’Agència Espacial Europea (ESA), Craig Donlon; el secretari executiu de la Comissió Oceanogràfica Intergovernamental de la UNESCO, Vidar Helgesen, i el director del Port Vell, David Pino.