Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Avui fa 120 anys que va néixer la primera revista infantil en català

“Patim, patam, patum, homes i dones del cap dret. Patim, patam, patum, no trepitgeu el Patufet…”. Abans que aquesta cançó fos tan popular en l’imaginari col·lectiu català, fa 120 anys, concretament el 3 de gener del 1904, es va publicar a Barcelona el primer número d’En Patufet, la primera revista infantil en català, de l’escriptor Aureli Campany.

Es considera el setmanari en llengua catalana més llegit de la història. De fet, en el seu primer any de vida, fins al 31 de desembre es van publicar 52 números. També es va publicar el Calendari d’En Patufet. Pel que fa a la imatge del seu protagonista, ha evolucionat poc amb el pas del temps. A les primeres capçaleres del setmanari i en els dibuixos de fa poques dècades, com ‘Les Tres Bessones’; es veu un nen amb barretina vermella i vestit amb una brusa i uns pantalons que li arriben fins al pit. En Patufet, a més, ha estat present en molts altres espais culturals dels temps actuals. Un exemple és l’exposició itinerant ‘Patufet, on ets’, que va reivindicar el llegat de Campany. Un dels llocs on es va exposar l’any 2019 va ser l’espai Santa Caterina de l’edifici de la Generalitat de Girona.

Espifiades lingüístiques

Més enllà del món de la literatura, un dels fets pels quals el català ha estat notícia en els darrers anys a Barcelona ha estat pel serial d’espifiades lingüístiques que ha patit. Un exemple és la polèmica campanya publicitària de KFC contractada per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Greus errades com “No és un pa tumaca, però tambè estic ric”, van fer que la campanya es retirés ràpidament.

Altres casos d’errades també els han protagonitzat Decathlon, Amazon, HBO o Lidl. En el cas d’Amazon, es va produir l’any 2021, quan va replicar el famós cartell de l’aleshores candidat a presidir el FC Barcelona Joan Laporta va col·locar a Madrid amb el text “ganas de volver a veros”. El gegant nord-americà, però, va utilitzar l’eslògan “ganes de que em torneu a veure” (sic) —sobra la preposició de— per promocionar la segona temporada de la sèrie documental sobre el central del Reial Madrid Sergio Ramos. 

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa