L’any 2023, la plataforma Spotify tenia més de 540 usuaris i més de cent cançons. Una oferta més que variada que t’ofereix des d’estrelles del rock d’anys enrere, el millor pop que omple estadis i èxits espanyols que sonen a totes les ràdios. Tot a cop de clic i amb preus assequibles per a moltes butxaques. Enmig d’aquest panorama, els grups catalans encara tenen forat a Barcelona. El boom de la música urbana en català els darrers anys, amb els Figa Flawas, The Tyets o la Mushkaa, com a alguns referents, es reflecteix a Spotify, si bé és cert, també, que es reflecteix sense la força d’altres cançons angleses o castellanes. Malgrat l’èxit del carrer, el català no ha acostumat a entrar entre les cent cançons més escoltades de Spotify a Barcelona. Sí que és habitual veure encapçalant rànquing artistes catalanes com la Rigoberta Bandini o la Bad Gyal, que canten en castellà.
L’excepció, en aquests moments, és ‘La Marina Sta Morena’ dels Figa Flawas, que acumula un més sense baixar del TOP10 de cançons més reproduïdes a Barcelona, segons el recompte públic que recull aquest diumenge l’Agència Catalana de Notícies. L’èxit va entrar a Spotify el 4 de juliol, una setmana més tard ja era una de les cent més reproduïdes a Barcelona i sis setmanes més tard arribava al TOP10. Ara n’és la cinquena més sentida. Un èxit sense pràcticament precedents al qual només se li ha apropat, els darrers anys, el fenomen The Tyets. Els del Maresme van estar 46 setmanes entre les cent més sentides a Barcelona, però no va entrar mai al TOP10, un terreny reservat a la Rosalia. La de Sant Esteve Sesrovires va aconseguir colar el català al número 1 d’Espanya l’any 2019, amb l’èxit ‘Milionària’.

Altres èxits que més sonen a Spotify
Des de la tardor de 2021, moment en què hi ha registres públics a la plataforma, la cançó ‘La Marina Sta Morena’ ha aconseguit mantenir-se viva al TOP10. És l’única que ho ha fet en tot aquest temps. Altres èxits actuals no els trobem tan a prop, si bé alguns sí que apareixen al TOP100. És el cas de l’àlbum ‘Fruit del deliri’ d’Oques Grasses, segurament el grup més de moda als festivals del país, que tot i cantar en català ha arribat a ser el setè àlbum més reproduït a tot l’Estat. La cançó ‘Com el dia i la Nit’, que interpreten amb una altra artista catalana emergent, la Julieta, va fregar el TOP30.
L’altre èxit que s’hi apropa és ‘Coti x Coti’. La famosa sardana dels The Tyets ha estat 45 setmanes entre les cent cançons més escoltades a Spotify a Barcelona. El tema va aconseguir situar-se la vintena posició en el rànquing setmanal de les més reproduïdes a Barcelona a Spotify. ‘SexeSexy’, de Mushkaa en col·laboració amb la seva germana Bad Gyal, va arribar a la quinzena posició i altres grups dels Països Catalans, com els valencians La Fúmiga, també han aconseguit entrar al rànquing, encara que en posicions més discretes.
