Barcelona tancarà l’any 2025 havent apostat per un esdeveniment diferent de la resta. El maig passat, coincidint amb l’aniversari de l’estrena de la primera pel·lícula de Star Wars, l’entorn de l’Arc de Triomf va omplir-se d’activitats per celebrar l’”orgull friki”. Les activitats van ser finançades per la taxa turística amb 50.000 euros. Segons llegim en el balanç general d’aquest impost –que recull totes les inversions fetes amb diners de la taxa– aquesta aposta serveix “per connectar amb el jovent i promocionar turísticament la ciutat a través de la cultura ‘friki’, un sector econòmic en creixement”.
“L’esdeveniment visibilitza espais com el Triangle Friki, reforça l’oferta cultural especialitzada i dona suport a una comunitat apassionada sovint poc interpel·lada. A més, contribueix a la segmentació de mercats i posiciona Barcelona com a referent en cultura popular i creativa”, resumeix l’executiu per justificar una inversió que, en tot cas, encara és de les més petites en matèria turística. La inversió es va tancar el juliol de l’any passat i està liderada per l’àrea de cultura de l’Ajuntament.
Creixement de la cultura ‘friki’
La jornada per celebrar l’Orgull Friki va tenir actuacions, tallers i demostracions gratuïtes i signatures d’autors, entre altres. És el primer cop que l’Ajuntament fa aquesta aposta per complementar els grans esdeveniments d’un sector empresarial en auge. Des de l’any 2006, el primer any que el bloguer Germán Martínez va posar sobre la taula la necessitat de celebrar la cultura ‘friki’, el sector no ha parat de créixer. L’exemple més clar és el Saló del Còmic de Barcelona, que reuneix milers de turistes cada any; el Japan Weekend, un acte celebrat arreu de l’Estat; o el Jump Festa, una fita clau pels fans de Dragon Ball, One Pice o altres espais manga.
L’esdeveniment que va acollir l’Arc de Triomf és un dels molts que aquests anys s’han finançat amb diners de la taxa turística. L’anàlisi del Tot Barcelona publicat aquest cap de setmana situa en 42 milions els diners invertits a promoció turística, congressos i fires diferents. D’aquests, uns 17 milions són per a grans esdeveniments esportius.
