L’executiu de Jaume Collboni ha iniciat el camí per repensar la Barcelona més nocturna. La comissionada de nit, Carmen Zapata, ha enumerat les principals propostes aquest dimarts en la primera reunió del Consell de la Nit, que agrupa l’Ajuntament i un centenar d’entitats empresarials i veïnals. Ho ha fet sense fixar un calendari exacte, però amb l’objectiu d’impulsar “alguna d’aquestes mesures” abans d’acabar l’any. L’Ajuntament treballa en un programa valorat entre els 1,5 i els 2 milions d’euros que, entre altres, intentarà diversificar l’oferta nocturna, reorganitzar la xarxa de busos i vetllarà perquè les noves construccions d’habitatge no suposin cap risc -per les queixes veïnals- per a l’oferta nocturna ja existent.
D’aquesta forma, l’executiu certifica que l’oferta nocturna actual és insuficient i en visualitza un creixement. La comissionada no ha descartat ampliar els horaris d’alguns equipaments públics -centre cívics, biblioteques o pavellons- fins a la mitjanit, malgrat que ha cedit la “iniciativa” de les noves propostes al sector privat. En aquest sentit, un dels objectius del nou pla de xoc és “diversificar” l’oferta. L’anàlisi de la comissionada, que fa sis mesos que ocupa el càrrec, posa de manifest que hi ha una zona molt més tensada que altres -Ciutat Vella- i que tota l’oferta nocturna es concentra només en 339.009 metres quadrats: als districtes de Sant Martí, l’Eixample, Sarrià-Sant Gervasi i l’esmentada Ciutat Vella. Des del comissionat assenyalen que treballaran “per veure on es poden ampliar llicències”. Aquesta idea podria contradir alguns plans d’usos vigents, que van en la línia contrària, però l’equip de la comissionada insisteix que s’està treballant “en paral·lel” a aquests plans.

Canvis en la mobilitat i en el disseny urbanístic
El segon aspecte remarcable ataca la mobilitat. Des de l’Ajuntament treballen per analitzar els seus mapes de calor -comparen interaccions electròniques i assenyalen les àrees de més concentració de persones- per comparar-los amb la xarxa de busos actual. És a dir, l’executiu pretén agafar els mapes del bus i veure si es corresponen amb la mobilitat real de la nit. L’Ajuntament parla d’ampliar freqüències i d’incorporar busos llançadora. Una iniciativa molt inicial que encara caldria aterrar amb les operadores del servei, TMB i l’ATM. Des del comissionat són conscients que “no es poden fer busos a demanda”, però remarquen que aviat tindran “una idea acurada sobre què passa a la ciutat i de quan i a on s’han d’augmentar freqüències”.
I el tercer aspecte innovador es resumeix en un concepte: agent del canvi. L’Ajuntament aposta per incorporar mesures per equilibrar nous usos amb la protecció d’activitats culturals preexistents en aquelles zones pendents d’una nova planificació urbanística. És a dir, en aquelles zones de discoteques on està previst aixecar una construcció d’habitatges, l’executiu asseurà en una mateixa taula els propietaris del local, el personal del districte i la promotora de l’immoble per dissenyar pisos que sobrevisquin a l’enrenou de la nit. Per exemple, amb materials més resistents al soroll o distribuint les habitacions a l’altra banda de la discoteca. “Tenim una gran riquesa i moltes formes de patrimoni cultural nocturn a Barcelona i això ajudarà que noves promocions urbanístiques no posin en risc futures activitats”, ha remarcat Zapata.
En una sessió prèvia a la trobada amb el sector, l’Ajuntament també ha explicat que té previst triplicar els mediadors que controlen les zones nocturnes i que externalitzarà el servei dels itineraris segurs.

Cinc grups de treball
El consistori ha programat cinc grups de treball: cultura i patrimoni nocturn, desenvolupament econòmic, prevenció i convivència, espai públic i mobilitat, i sostenibilitat i innovació. Aquestes comissions acabaran d’aterrar a la pràctica una mesura de govern que hauran de validar els grups municipals.