Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Els 100 articles d’Ikea que hauria venut la botiga històrica Vinçon

Vinçon va ser una botiga històrica barcelonina de disseny per a la llar que va funcionar a la capital catalana fins al 2015, primer al carrer de Rosselló i després al passeig de Gràcia. La firma la va crear l’alemany Hugo Vinçon i el seu cunyat Enrique Levi i en un primer moment es va dir Regals Hugo Vinçon. Però va ser de la mà de la família Amat, que es va fer càrrec del negoci el 1957, que Vinçon es va convertir en un referent del disseny contemporani, amb més 40.000 articles en els 3.000 m² de l’establiment del passeig de Gràcia. Vinçon va tancar perquè ja no encaixava a Barcelona. “Creiem que hem format part d’una certa cultura de la ciutat. Sembla que això ara té difícil cabuda”, van dir en un comunicat el maig del 2015 del que se’n va fer ressò el Periódico.

Una imatge de l’exposició de Vinçon i Ikea al DUHB / DUHB

Fins al 23 de febrer del 2025, el Disseny Hub Barcelona (DHUB) recorda aquest comerç emblemàtic de la ciutat. I ho fa amb una exposició que du per títol 100 objectes d’IKEA que ens hagués agradat tenir a VINÇON i que completa l’homenatge a la botiga del passeig de Gràcia que es va iniciar amb el llibre Vinçon, 1929-2015. Quan Vinçon va tancar, la familia Amat va cedir el seu arxiu a l’Ajuntament de Barcelona, que el va allotjar al DHUB.

Aspectes de la imatge d’Ikea i Vinçons a l’exposició del DUHB / DUHB

Un joc de miralls entre les dues marques

La idea de la mostra neix de qui va ser l’alma mater de Vinçon, Fernando Amat. I juntament amb Sergi Amat van fer una selecció de 100 objectes d’Ikea que haurien volgut vendre a la seva botiga. L’arquitecte i dissenyador Juli Capella és el comissari de la mostra, que més enllà dels articles exposats, ha volgut establir “un joc de miralls entre les dues marques”, diu el DUHB en una nota de premsa. Vinçon i Ikea són dos referents del disseny de les darreres dècades i, tot i les moltes diferències, també tenen semblances. Ambdues firmes han donat molta importància a la comunicació, el naming, la promoció de l’art o “el compromís compartit amb el bon disseny i la seva democratització”. I entre les diferències en destaquen “l’abast territorial, la facturació o el tipus de gestió”, subratlla el DUHB.

Objectes d’Ikea a la mostra sobre Vinçon del DUHB / DUHB

La mostra aborda 14 ítems que inclouen aspectes com la història, els fundadors, les xifres, la geografia, el logotip, la publicitat, les bosses, la promoció de la cultura o l’arquitectura de les botigues. Tot això, porta a una reflexió sobre com el bon disseny “impacta a la vida quotidiana de les persones”, els valors del disseny democràtic (forma, funció, qualitat, sostenibilitat i preu), la funcionalitat i l’estètica. El DUHB destaca que l’exposició informa del preu de les peces amb la intenció de “d’introduir el debat sobre la importància social que té aquesta dada a l’hora de triar un producte”.

El preu de l’exposició oscil·la entre els quatre i els nou euros. En general, l’horari del DUHB és els dilluns de 15.30 a 21.00 hores, i la resta de dies de 09.00 a 21.00 hores. Alguns festius té horaris especials i d’altres tanca.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa