Dona, dels Estats Units, d’entre 46 i 60 anys que ha arribat a Barcelona en avió amb la família, per primera vegada, i s’ha allotjat en un hotel de la ciutat. Considera la Sagrada Família com un monument imprescindible a visita. És la primera vegada que descobreixen el monument i el valoren amb un 10. Aquest és el perfil més nombrós de visitant de la Sagrada Família que ha detectat la Junta Constructora del temple expiatori, i que forma part del rècord històric de visitants que ha registrat la gran obra de l’arquitecte modernista Antoni Gaudí aquest 2024. 4.833.658 visitants, al llindar dels 5 milions. Una xifra, per cert, que és un 2,7% més que el 2023 i que els gestors del temple consideren que ja no ha de créixer gaire més per l’impacte que té de massificació de l’entorn. I entre aquests visitants, la Sagrada Família ha registrat un increment notable de dues nacionalitats que fins ara no estaven al TOP 10 dels turistes que cada any admiren el temple expiatori.
Corea del Sud i la Xina, els nous fans de Gaudí
El país que més visitants aporta a la Sagrada Família és, de lluny, els Estats Units, i és així des de fa molts anys. Dos de cada deu turistes que visiten el temple expiratori en provenen. Però recentment, dues nacionalitats s’han convertit en el centre d’atenció quan s’analitzen les dades de visitants de la gran obra d’Antoni Gaudí. “Es dispara el mercat asiàtic, amb turistes de la Xina i de Corea del Sud”, confirma el director general de la Junta Constructora de la Sagrada Família, Xavier Martínez.

De fet, aquest 2024, el 6,18% de les entrades s’han venut a ciutadans sud-coreans, una xifra superior ja a la dels 2023, on es va produir el gran salt (5,6%), i en el cas de la Xina, ja representa el 4,52% del total de visitants. Dos països que es troben a 10.000 km de la capital de Catalunya, i que ara viuen una febre pel gran arquitecte del modernisme català. Les seves xifres són molt superiors a les del turista japonès (2,2%), tot i que els barcelonins sovint tenim la imatge de molt turistes japonesos recorrent el passeig de Gràcia per fotografiar obres de Gaudí. Doncs en el cas de la Sagrada Família, xinesos i sud-coreans els guanyen per golejada. En el cas de la Xina, apunten des del Patronat de la Junta Constructora, el percentatge s’ha disparat. De fet, supera ja Alemanya (4,25%) i s’acosta al Regne Unit (4,98%). Altres països amb gran interès per la Sagrada Família són Itàlia (6,53% el 2024) i França (6,93%). En el cas de l’Estat espanyol, sense dades segregades de Catalunya i Espanya, sumen el 12,6% de les visites al temple expiratori. La resta d’Europa suma el 14,88% de les visites, i el 20,5% restant prové de diversos països de fora del Vell Continent.

100% dels ingressos privats
La Sagrada Família ha presentat la Memòria 2024, i presenta uns ingressos de 133,9 milions d’euros, el 96,9% dels quals provenen de la venda d’entrades. Un 0,3% són donacions privades i herències i el 2,8% restant provenen d’altres fonts privades. Tot plegat, ha permès al Patronat invertir aquest 2024 45 milions d’euros en obres. Per al 2025, amb la meta d’acabar la Torre de Jesucrist i començar la verticalitat de la façana de la Glòria, es preveu una inversió entre el 55 i els 60 milions d’euros.