Escapadeta - Tot Barcelona
Aquesta fortalesa medieval a la vora d’un barranc és una de les joies de Cantàbria: «Té només 42 habitants»

Imagina’t un lloc on el temps es va aturar en ple segle XIII, envoltat de pics gegantins i on només saludes a 42 veïns quan surts a passejar. (No, no et parlem d’una pel·lícula de fantasia, això està a Espanya i pots plantar-t’hi aquest mateix cap de setmana). Parlem de Mogrovejo, el racó secret de Cantàbria que està a punt de fer reventar el comptador de visites a Google Discover.

Pocs ho saben, però aquest diminut enclavament medieval a la comarca de Liébana amaga un magnetisme visual tan brutal que fins i tot els mateixos cineastes internacionals van caure rendits als seus peus. El problema és que el secret ha sortit a la llum, i la tranquil·litat dels seus carrers empedrats té els dies comptats.

La joia oculta als peus dels Pics d’Europa

L’horitzó d’aquest poble el domina una imponent torre medieval de 21 metres d’alçària. Construïda fa més de set-cents anys, aquesta mole de pedra ostenta el títol de Bé d’Interès Cultural i custodia un entramat urbà on cada racó sembla dissenyat per a una postal. (Ull al detall de les seves finestres geminades: conserven finestrons de fusta originals de l’Edat Mitjana).

Caminar per Mogrovejo és perdre’s entre casones amb balcons dels segles XVII i XVIII, on encara s’aprecien els antics forns de pa exteriors adossats a les façanes i fins i tot algun hórreo tradicional. Tot això, sota la mirada imponent del Massís Oriental dels Pics d’Europa, que emergeix just darrere de les teulades vermelloses creant un enquadrament fotogràfic perfecte.

Aquesta fortalesa de planta gairebé quadrada compta amb quatre pisos acabats en una corona almenada. Tot i que actualment és de propietat privada i no es pot visitar per dins, la seva presència imposant presideix tot el vall de Camaleño i es converteix en el fons ideal per a qualsevol fotografia d’època.

@tuviiajeredondo

¿Existe el pueblo de Heidi? 🐑 Guárdatelo porque es una parada que no falla 👇🏼 Se trata de una pequeña aldea en el Valle de Liébana, rodeada por los Picos de Europa y con ese aire de sitio detenido en el tiempo. De hecho, forma parte de los Pueblos más Bonitos de España. Es pequeño, pero tiene varios rincones que merecen la pena: 💡 Plan redondo: combinarlo con Potes o acercarte a Fuente Dé, que está a 15 minutos. Y por si te suena de algo… aquí se rodó la película de Heidi en 2016, precisamente por lo mucho que recuerda a los paisajes suizos. Mogrovejo, Cantabria📍 ¿Habías escuchado hablar de él? 😍 Publi #djilito1 #mogrovejo #cantabriainfinita #cantabriaturismo #cantabriarural

♬ Mountain Life – Art Music

El plat fort: arquitectura, art i la “falsa” Suïssa

Dins del recinte emmurallat no només destaca la fortalesa original de la família Álvarez de Miranda. A l’interior de la parròquia de Nostra Senyora de l’Assumpció es conserva un retaule barroc amb una joia única: una talla de la Mare de Déu amb el Nen d’estil flamenc que data del segle XV, coneguda popularment com La Milagrosa, a més d’una imatge de Santo Toribio del segle XVIII.

A més a més, els amants de la història i l’educació trobaran un racó entranyable al Museu de la Escola Rural, un petit espai dedicat a recordar com era l’ensenyament a les muntanyes abans de l’arribada de la tecnologia moderna.

El dada definitiva: L’any 2016, Mogrovejo va ser seleccionat com el diari i escenari principal per rodar la superproducció cinematogràfica de “Heidi, la reina de la muntanya”. Els seus prats i muntanyes de l’entorn van passar perfectament a la gran pantalla com si fossin els mateixos Alps suïssos, convertint l’enclavament en la casa de Pedro.

Per completar l’experiència, el benefici estrella de l’escapada passa obligatòriament per l’estómac. Després de recórrer els seus carrers empinats, la parada tècnica requereix tastar una autèntica taula de formatges locals o reconfortar-se amb un tradicional cocido lebaniego als hostals de la zona.

Powered by Wikiloc

Rutes de senderisme i natura en estat pur

Si ets dels que prefereixen moure les cames i respirar aire pur, Mogrovejo és el punt de partida ideal per a rutes de senderisme espectaculars. La més destacada és la ruta circular “Sota els Pics”, un recorregut accessible d’unes 4 hores que permet contemplar el poble des de les alçàries i descobrir l’espessor dels boscos de la comarca de Liébana.

Aquesta caminada permet connectar directly amb la natura verge del Parc Nacional, travessant petits prats on el bestiar pasta en llibertat i oferint panoràmiques inoblidables de tota la vall de Camaleño.

Quan anar-hi per evitar masificacions?

Si vols viure l’experiència pura sense empassar-te autobusos de turistes, treu l’agenda. Les estacions de primavera i tardor són el moment perfecte per deixar-s’hi caure. El contrast de colors en la vegetació alpina durant aquests mesos frega el nivell hipnòtic i evita la saturació habitual dels mesos d’estiu.

Consell imprescindible per a la visita: Oblida’t del calçat urbà. Els carrers de Mogrovejo són de pedra empedrada i irregular amb pujades pronunciades. Si no portes una sola amb bona adherència, la baixada des del turó et pot jugar una mala passada.

Vas a esperar que t’ho expliquin a les xarxes socials o seràs el primer dels teus amics a posar un peu a la Cantàbria medieval?

Més notícies
Notícia: El refugi de Candela Peña (52 anys) és l’illa més desconeguda de les Canàries: «He viscut coses vitals importants»
Comparteix
El refugi secret de Candela Peña: l’illa més desconeguda de Canàries que ha canviat la seva identitat per sempre
Notícia: Sense carreteres i amb només 700 veïns: l’última illa verge d’Espanya que amaga un poble de sorra
Comparteix
La Graciosa es resisteix a l'asfalt i es converteix en el refugi perfecte per desconnectar a les Canàries
Notícia: Té 500 habitants i les mateixes places hoteleres que veïns: així és el bressol aragonès d’Alfonso XIII que esquiva la massificació
Comparteix
Albarrasí equilibra de manera única el turisme de masses i la vida local gràcies a la seva arquitectura medieval
Notícia: El secret de la costa espanyola per nedar a l’Atlàntic i al Mediterrani el mateix dia amb només caminar 100 metres
Comparteix
La Isla de las Palomas, a Tarifa, permet banyar-se a dos mars diferents separats per un camí de només 100 metres.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa