L’aeroport de Barcelona-El Prat manté des de fa uns anys un idil·li amb els Estats Units, un dels països que més turistes d’alt poder adquisitiu aporta a la ciutat. Els estatunidencs, grans amants del turisme de creuers, han contribuït a obrir i mantenir connexions aèries entre la capital catalana i les principals ciutats del país, com Nova York, Los Angeles, Miami o Chicago, segons l’Observatori del Tràfic Aeri que el·labora la Cambra de Comerç de Barcelona.
Des del 2014, els passatgers que volen entre Barcelona i els EUA ha crescut un 50% i ja superen els dos milions de viatgers. El creixement s’ha disparat a partir de la irrupció de les aerolínies intercontinentals de baix cost com Norwegian i Level, que concentren pràcticament un terç dels passatgers directes i que han estat les més actives a l’hora d’obrir noves rutes amb el gegant nord-americà. De fet, els EUA ja són la cinquena destinació internacional amb més passatge i registra augments interanuals del 20%.
A més, l’Amèrica del Nord és el mercat no europeu que creix amb més força a Barcelona. Entre l’abril del 2018 i el març del 2019 els passatgers han augmentat gairebé un 17% i els vols entre la capital catalana i els EUA, Canadà i Mèxic suposen el 40% del tràfic de tot l’Estat amb la regió, igualant les xifres de Madrid, que històricament ha liderat el rànquing. En els pròxims mesos les estadístiques seran encara més positives gràcies a la recent obertura d’una nova connexió amb Toronto (Canadà) i una altra amb Ciutat de Mèxic (Mèxic).
Nova York, destí estrella
Dels dos milions de passatgers –1,6 milions en vols directes i 400.000 amb escala– que viatgen entre Barcelona i els EUA, al voltant del 30% ho fa a Nova York, que és el destí per excel·lència amb cinc rutes directes (American Airlines, Delta Airlines, Level, Norwegian i United Airlines) i augment del tràfic del 15%. Los Angeles (1) i San Francisco (2) són les següents destinacions més populars i acumulen creixements superiors al 40% en l’últim any.
Per companyies, Norwegian és l’aerolínia més activa amb cinc rutes (Nova York, Chicago, Miami, Los Angeles i San Francisco). Entre l’abril de l’any passat i el març d’enguany, la companyia noruega pràcticament ha doblat el nombre de passatgers i fins i tot ha canviat la seva ruta de San Francisco, que a partir de l’hivern passarà de connectar Barcelona amb l’aeroport d’Oakland a fer-ho amb l’aeroport internacional de San Francisco, el més important de la ciutat, gràcies a la bona marxa de la ruta.
Pel que fa al Canadà, Barcelona compta ja amb cinc connexions –tres amb Toronto i dues amb Mont-real–, mentre que amb Mèxic tot just s’acaba de recuperar el vol amb Ciutat de Mèxic gràcies a Aeroméxico, que s’ha avançat a Emirates i des del juny opera tres vols setmanals. L’objectiu de l’aerolínia mexicana és augmentar la freqüència fins a quatre o cinc vols setmanals a partir de la primavera del 2020.