Els turistes xinesos fan el 38% de les compres 'tax free' a Barcelona

Estan a molta distància dels visitants russos (7%) i dels nord-americans (7%)

Els ingressos per turisme de compres van créixer un 18% a Barcelona –fins a un 19% al passeig de Gràcia– durant el 2019, segons ha revelat el baròmetre anual de l'empresa Global Blue, primer operador internacional de Tax Free Shopping. El visitant xinès va liderar la despesa en compres tax free a la capital catalana (38% del total), seguit a distància pel turista rus (7%), dels Estats Units (7%) i Corea (6%). No obstant això, el creixement de vendes més destacat en l'acumulat interanual –2018 en comparació de 2019– ha estat en els turistes provinents de Japó (+64%), Corea (+52%), Hong Kong (+51%) i els Estats Units (+39%). Els aldarulls a l'octubre després de la sentència del procés no van acabar afectant significativament el turisme de compres ja que "van ser puntuals i no continuats en el temps", segons el director general de Global Blue, Luis Llorca.

"Per tal que un esdeveniment extraordinari negatiu tingui un impacte en un destí ha de ser continuat en el temps, i afectant no només a una ciutat en qüestió sinó a tot el país", ha reflexionat en veu alta Llorca. "En el cas de Barcelona, aquests disturbis van tenir un efecte conjuntural durant unes poques setmanes amb una desacceleració d'uns cinc punts", ha precisat el director general de Global Blue. "Barcelona es va desaccelerar però es va recuperar ràpidament. El mes d'octubre no va tenir finalment un impacte molt negatiu", ha recalcat Llorca, que sí ha posat com un exemple pèssim per al turisme de shopping el conflicte amb els armilles grogues a França i París. "La capital francesa porta un any complet de decreixement en el turisme de compres. El primer dissabte de protestes les vendes van caure un 10% a París, un 44% en el segon dissabte i un 66% en el tercer", ha comentat Llorca.

El director general de Global Blue ha ressaltat també la necessitat d'atraure més turistes internacionals d'alt nivell adquisitiu, amb despeses de fins a 40.000 euros de mitjana en compres en els últims 24 mesos. "Tenir aquests viatgers marca la diferència", reconeix Llorca. A dia d'avui, Espanya només capta el 13% del total de turistes Èlit (França un 36%). Aquest tipus de turista té una despesa mitjana en compres de 22.000 euros (35.000 al Regne Unit).

"Barcelona ha de posar el focus en la despesa turística, impulsar hotels d'alt nivell i captar nous mercats com Corea del Sud, sud-est asiàtic i Emirats Àrabs", ha assenyalat el director general de Global Blue. "Tots amb una extraordinària capacitat de despesa, però amb un impacte encara petit a Barcelona", ha lamentat Llorca.

8 milions d'euros en devolucions d'impostos

Global Blue ha inaugurat aquest dimarts un espai de devolució anticipada de l'IVA al passeig de Gràcia de Barcelona. L'empresa líder en tax free preveu tramitar prop de 8 milions d'euros en devolucions aquest 2020 i calcula que els viatgers que passin pel VIP Lounge ho facin amb un tiquet mitjà de 1.057 euros. "L'objectiu principal és facilitar el cobrament de l'IVA de les compres sense haver-se d'esperar a l'últim dia de viatge, generant així un cercle virtuós perquè el turista reinverteixi els diners en més shopping a Barcelona", ha comentat Llorca. Global Blue espera rebre la visita en el local de 29.000 viatgers d'alt poder adquisitiu, una tercera part procedents de la Xina, seguits d'Estats Units (21%) i Rússia (8%).

"No hem d'oblidar que el turisme de compres és també cultural i que tan important és promoure les compres d'alt nivell com cuidar el comerç de proximitat, que ha de ser sexy i experiencial", ha conclòs el regidor de turisme a l'Ajuntament de Barcelona, Xavier Marcé.

Comentaris