Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Si hi diu ‘Barcelona’, és un souvenir
  • CA

Un total de 32 botigues del voltant de la Sagrada Família han sigut multades per saltar-se les ordenances que regulen la venda dels souvenirs a Barcelona, que han d’estar limitats al 20% i allunyats de l’aparador en els establiments que no tenen llicència específica per a aquests objectes que els turistes s’enduen com a record de la ciutat, coses tan nostrades com les figuretes de sevillanes. Una enrevessada norma diu que les botigues de roba o d’esports poden tenir aquest apartat per a souvenirs limitat.

[r:1]

Però, què és un souvenir? Recorrem les botigues del voltant del temple de Gaudí i les selfies per intentar fer aquest difícil diagnòstic. I amb el primer que ensopeguem és amb establiments que venen samarretes presumptament esportives relacionades amb el F.C. Barcelona.

Una bona manera de seguir el mercat de fitxatges i conèixer les incorporacions del Barça és passejar-se per aquestes botigues. A gairebé totes s’hi poden trobar samarretes de l’equip de la ciutat, amb els noms de jugadors com Messi o Suárez, deslligables del nom del club, estampats, però també dels últims fitxatges com ara Griezmann o De Jong.

Ho saben el Tiago i la Vania, dos turistes de Braga que passen tres dies a Barcelona. De la visita volen un record, i veuen com “el més representatiu” de la ciutat una samarreta del Barça. La seva missió al carrer Mallorca, davant de la Sagrada Família, és trobar-ne una de barata en alguna de les botigues del voltant. Les mateixes que l’Ajuntament ha inspeccionat i, en alguns casos, multat, per incomplir la norma sobre souvenirs. 

La parella de portuguesos pregunta el preu d’una samarreta del Barça: “30 euros? D’acord”. I marxen a la següent botiga, esperant trobar un preu més assequible. Així que entren a Ringels, situada també al carrer Mallorca. La Joana, treballadora de la botiga, afirma que la Vania i el Tiago no són els únics que busquen samarretes de l’equip. “És el que més venem”, diu, i això que a la botiga s’hi poden trobar maquetes de la Sagrada Família, fundes de mòbil, un caganer, xocolata o sangria. 

“Compren de tot, sempre que porti Barcelona escrit”

En una altra botiga, a Mallorca amb Sardenya, treballa des de fa deu anys el Jasjit. No és tan precís a l’hora de precisar què venen més: “Els turistes compren de tot, sempre que porti Barcelona escrit”. El Jasjit ha respost la gran pregunta: si hi diu ‘Barcelona’, és un souvenir. La marca Barcelona és el que busquen els turistes, com més òbvia sigui, millor. Cosa que fa difícil decidir què compleix la norma municipals dels souvenirs.

Al local del Jasjit s’hi poden trobar mantons de Manila en una promoció de dos per 15 euros, ventalls i tasses amb el nom de la ciutat. L’Asia, una turista italiana procedent de Florència, busca entre les postals. Entre les imatges que hi ha s’ho poden trobar una estelada i una bandera espanyola, i mentre tria i remena menysté el souvenir per excel·lència: “No m’agraden els imants”. Marxa de la botiga.

El Jasjit nega que cap inspector municipal els hagi visitat. On sí que admeten que els han inspeccionat és a Homemotions, al carrer Marina entre Mallorca i València. A més, l’incompliment de la norma els ha costat una multa de 175 euros. Un treballador –que prefereix mantenir-se en l’anonimat– admet que no disposen de llicència per tenir una botiga de souvenirs. No s’atorguen noves llicències des del 2008. Tot i així, l’ordenança els permet vendre’n, sempre i quan no superin el 20% dels productes de què disposen. En el seu cas aquest no va ser el problema, ja que només el 10% del que venen són souvenirs. El que ha provocat la sanció va ser que els souvenirs es podien veure des de fora de la botiga, cosa que no permet la normativa municipal. 

La botiga Homemotions, multada per l'Ajuntament. | Adrià Lizanda

La botiga Homemotions, multada per l’Ajuntament. | Adrià Lizanda

“A aquest ritme haurem de tancar”, lamenta el treballador de Homemotions. Reconeix que les vendes d’enguany són molt baixes, i que la facturació d’alguns dies es queda en 500 euros. Hi treballa des del 2009 i és un dels 15 empleats de la botiga, que va rebre la inspecció municipal fa tres mesos. Després de constatar l’incompliment de la norma, l’Ajuntament va notificar el propietari del local de la multa. 

Les fotos com a record no donen negoci

La majoria dels mòbils al voltant de la Sagrada Família estan inclinats cap a dalt, tot per immortalitzar la visita a l’obra d’Antoni Gaudí. “Ens podries fer una foto?” és una de les preguntes que més se senten, mentre no pocs utilitzen els pilons instal·lats pel consistori per evitar atropellaments com a tarimes per a les fotos. Molts d’ells visiten el temple en grup, uns grups que poques vegades visiten les botigues de souvenirs. O d’això es queixa el Raj, propietari d’un petit local a Provença amb Sardenya. 

Els italians, figures de flamenc; els anglesos, samarretes

Tot i que no ha estat multat, el Raj coincideix que fins ara l’estiu ha estat un dels pitjors dels últims anys. “Tothom va en grup, i mai fan una parada a la botiga de souvenirs”, lamenta. Ell sí que disposa de llicència de botiga de souvenirs, així que tots els productes que ven ho són. Gorres, samarretes, pitets… tot amb el nom de Barcelona.

Una venedora de I am Barcelona, a Sardenya amb Mallorca, diu que als italians els encanten les figures de ballarines de sevillanes. Els anglesos, en canvi, s’inclinen per les samarretes que portin el nom de la ciutat escrit. 

En canvi, els asiàtics “es tornen bojos” per les samarretes del Barça. Són paraules de l’Umesh, treballador d’una botiga d’esports del carrer Marina entre València i Mallorca. I la botiga oficial de l’equip, al carrer Mallorca, ho constata. La majoria dels visitants de la botiga, que està en un espai de divulgació de la història del club, són asiàtics. Dos d’ells, la Jessica i el Xi Long, surten del local. “Volem comprar-ne una perquè és una cosa molt de Barcelona”, afirmen. 

L’associació de veïns, insatisfeta

El portaveu de l’associació de veïns de la Sagrada Família, Joan Itxaso, es mostra partidari a les inspeccions municipals, però demana que no siguin “puntuals”. Itxaso sol·licita que l’Ajuntament controli la venda de souvenirs amb “revisions continuades”. Critica que els locals han incomplert el màxim del 20% de productes considerats com a souvenirs.

Itxaso reivindica que l’associació de veïns ha reclamat en diverses ocasions al consistori que actués en el control de la venda de souvenirs, i celebra que s’hagi multat 32 botigues de l’entorn de la Sagrada Família. Des de l’associació volen evitar que hi hagi “centenars” de botigues amb souvenirs. 

A més, planteja que l’incompliment reiterat de la norma comporti el “tancament” dels establiments. 

Més notícies
L’Ajuntament multa 32 botigues de souvenirs al voltant de la Sagrada Família
Notícia: L’Ajuntament multa 32 botigues de souvenirs al voltant de la Sagrada Família
Comparteix
Detectat un 40% d'incompliments en una campanya d'inspeccions a 183 comerços de l'Eixample, Gràcia i Horta-Guinardó
Activistes d’Arran s’encadenen a la seu del Consorci de Turisme
Notícia: Activistes d’Arran s’encadenen a la seu del Consorci de Turisme
Comparteix
Els manifestants protesten contra un òrgan que consideren dels "menys transparents"
L’Ajuntament recordarà als turistes que els poden multar si compren al top manta
Notícia: L’Ajuntament recordarà als turistes que els poden multar si compren al top manta
Comparteix
Collboni presenta la campanya 'La compra legal fa ciutat' en defensa del comerç amb llicència

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa