La reubicació dels busos turístics del Park Güell obre un nou conflicte veïnal

Veïns el Baix Guinardó preparen noves mobilitzacions per reclamar un repartiment equitatiu dels carrers per on passen els autocars

El Park Güell té un problema amb els busos i els autocars que porten els turistes fins a la zona monumental. És el segon lloc més visitat de Barcelona, amb uns tres milions de persones anuals, i està lluny de la resta d'atractius turístics. La constant afluència de vehicles que transporten amunt i avall els turistes genera moltes molèsties als veïns del Baix Guinardó, ja que les rutes d'accés al parc són limitades i ara mateix tot el trànsit es concentra en dos carrers: Praga i Cartagena.

L'Associació de Veïns del Baix Guinardó fa mesos que reclama una solució definitiva a l'Ajuntament, però de moment només ha aconseguit algunes modificacions puntuals que no acaben de resoldre el problema. A principis d'any el Districte d'Horta-Guinardó va modificar la ruta dels dos busos turístics que operen a Barcelona –el de TMB i el privat, del Grup Julià– per fer-los passar pel carrer Cartagena enlloc de pel carrer Praga, que era la via escollida per fer-hi passar el bus llançadora que es va estrenar a l'abril.

Els veïns han tallat la ronda Guinardó per protestar contra el bus llançadora / Cedida

Els veïns han tallat la ronda Guinardó per protestar contra el bus llançadora / Cedida

Moure el conflicte de carrer en carrer

Pel president de l'Associación de Veïns, Enric Buscarons, la mesura és insuficient perquè només ha traslladat el problema d'un carrer a un altre i reclama diversificar encara més el pas dels busos i els autocars per diluir el seu trànsit entre el major nombre de carrers possible. "Abans Escorial i Pau Alsina –l'antic Secretari Coloma– eren vies de pas habituals pels autocars i ara no tenen ni una sola línia", critica.

Per això durant la pròxima reunió amb els tècnics municipals, prevista pel setembre, posarà a sobre la taula la necessitat imperiosa de reorganitzar les línies. "Sempre hi ha molt trànsit i la contaminació es nota", explica Buscarons a aquest diari. Les rutes d'accés al Park Güell són carrers amb molt pendent i sovint els autocars i busos turístics es queden aturats als semàfors amb el motor encès per facilitar l'arrencada. "A l'estiu és impossible obrir les finestres", es queixen els veïns.

Cartagena entra en acció

D'ençà que les dues línies de bus turístic van començar a pujar cap al Park Güell pel carrer Cartagena, els veïns del tram que va de Travessera de Gràcia a Sant Antoni Maria Claret es queixen de l'augment del soroll i de la contaminació. Tant el bus turístic de TMB com el del Grup Julià tenen una parada al davant del recinte modernista de Sant Pau, que també és un punt de trobada per als autocars privats que fan ruta pels monuments barcelonins.


"Mentre estan aturats el motor també ha de funcionar si volen mantenir l'aire condicionat en marxa i el soroll és insuportable", assegura Buscarons. Molts veïns de la zona han decidit organitzar-se i han demanat consell a l'Associació de Veïns del Baix Guinardó, que fa tant temps que reivindica canvis de ruta i que té canals d'interlocució estables amb l'Ajuntament, el Districte i la Guàrdia Urbana. Ara busquen maneres de coordinar-se.

Mobilitzacions en marxa

Aprofitant que fa gairebé mig any que es va posar en marxa el bus llançadora que connecta la plaça Alfons X amb el Park Güell, els veïns del Baix Guinardó preparen noves mobilitzacions per tallar les rutes d'accés al parc i forçar l'Ajuntament a buscar alternatives de pas. "Ara mateix ja tenim un pla per reduir el nombre de circulacions a l'accés a la plataforma d'autocars del Park Güell, però de moment no existeix una ruta alternativa", asseguren fonts del Districte.

A mitjans d'abril els veïns van fer una primera protesta contra el nou bus perquè tot i els canvis introduïts pel carrer Praga encara hi passen una mitjana de 20 autobusos regulars i turístics cada hora. A aquests s'hi han de sumar uns 50 autocars privats, molts dels quals fan el trajecte dues vegades, una per deixar els turistes i una altra per recollir-los. En total, més de 200 vehicles pesants cada dia. 

Més informació
Comentaris (1)
Anna Fa 1 mes
No sóc de BCN però tinc la impressió que la Colau només genera conflictes als seus habitants. Compota ser que la votin ?