El primer dia de la nova tongada de vagues entre els tripulants de cabina de Ryanair, que està previst que s’allargui cinc mesos, ja ha provocat nou vols cancel·lats i set retards a l’aeroport del Prat.
Fa una setmana, els treballadors de Tripulació de Cabina de Passatgers (TCP) de Vueling van amenaçar d’anar a vaga si l’empresa no els apujava el sou un 6,5%, com van fer amb la resta de la plantilla anteriorment. Després de tres dies de mobilitzacions i extenses negociacions, l’empresa i CCOO van acordar l’equitat amb els altres col·lectius de l’aerolínia i el pagament dels endarreriments del 2022.
Les vagues de Ryanair i les possibles aturades d’altres companyies coincideixen amb un fort augment del turisme després que s’hagin relaxat les mesures per frenar la covid-19. Així doncs, hi ha el risc que multitud de viatgers perdin els seus vols per la falta de personal a Barcelona o que pateixin retards substancials.
Què fer si es cancel·la el vol?
Si el vol es cancel·la poc temps abans de l’hora prevista de sortida, l’aerolínia ha d’oferir un vol alternatiu en menys d’una hora. Si no pot, ha de garantir a la persona afectada un allotjament i manutenció fins que se la pugui portar al destí i, a més, pagar-li una indemnització.
D’altra banda, les companyies només hauran de tornar l’import del bitllet als passatgers, sense donar cap compensació econòmica afegida, si cancel·len un vol amb més de 14 dies d’antelació.
Aquestes normes s’apliquen de la mateixa manera tant si és un vol d’anada com si és un de tornada. Tot i el que vol surti des del Prat, és decisió del passatger si vol tornar a casa mentre no es trobi un vol alternatiu.
Què fer en cas de retard?
Si per un cas el vol s’endarrereix més de tres hores es poden fer les mateixes reclamacions que per una cancel·lació. Així doncs, el passatger rep una indemnització econòmica, sempre que ho justifiqui. A part de guardar el bitllet, es recomana als viatgers que conservin el tiquet del pàrquing, fer fotografies als panells de l’aeroports on surten els horaris dels vols i de les cues que es generin. D’aquesta manera, es podrà confirmar que s’ha arribat amb el temps suficient a l’aeroport. Si perds una connexió a causa d’una cancel·lació, un endarreriment o, fins i tot, un embús en els filtres de seguretat és també responsabilitat de les companyies aèries.
Per fer qualsevol tipus de reclamació a la companyia o a Aena, a qui també es recomomana comunicar la incidència, hi ha un màxim de cinc anys per als vols de dins de la Unió Europa i de dos anys pels de fora.