L'obertura de nous hotels es desploma un 60% en un any a Barcelona

Aquest any s'han inaugurat tres establiments i ja es comencen a notar "els efectes reals" del pla hoteler de Colau

L'obertura de nous hotels s'ha desplomat a Barcelona. Aquest 2019 només s'han inaugurat tres establiments, un 60% menys que en els dos anys anteriors, i les previsions són que es mantingui el ritme d'un parell d'obertures anuals almenys fins al 2022, segons les previsions del Gremi d'Hotels. "Aquest any s'han notat per primera vegada els efectes reals del Peuat", alerta el director general del gremi, Manel Casals, que espera que l'Ajuntament s'avingui a negociar una nova normativa després del revés judicial que va patir a l'estiu.

El CEO de Barcelona Global, Mateu Hernández, considera que la dinàmica d'aquest any mostra l'impacte negatiu de la normativa i adverteix que, fins i tot quan es modifiqui, passarà temps fins que es recuperi l'activitat. "És lògic que els inversors triguin a tornar a Barcelona". Mentrestant també ha sortit competència nova. Durant la moratòria hotelera i el Peuat, ciutats com l'Hospitalet han aprofitat el temps i han atret nombrosos projectes.

El pla hoteler aprovat pels comuns el mandat anterior va rebre diverses sentències desfavorables a finals de juliol i el sector hoteler espera que això faci recapacitar el govern municipal. "No demanem que es creïn més habitacions o més places", matisa Casals. "El Gremi d'Hotels aposta per mantenir l'oferta actual però reconvertir les places de les pensions i els pisos turístics ubicats en comunicats de veïns per concentrar-los en hotels i edificis sencers". A finals dels 2018 hi havia unes 70.000 places en hotels, segons dades de l'Ajuntament de Barcelona.

L'hotel de Núñez y Navarro, l'últim d'obrir

L'hotel Seventy Barcelona, promogut per la divisió hotelera de Núñez y Navarro, ha estat l'últim establiment a obrir les seves portes aquest any. Es tracta d'un hotel de 4 estrelles Superior ubicat al carrer Còrsega, a la frontera entre l'Eixample i Gràcia. Els altres dos establiments que s'han inaugurat són el Praktik Essens de passeig de Gràcia (2*) i Casa Volver a la Rambla (1*). En total, són 232 habitacions i 457 places noves, una xifres molt allunyades del que és habitual en una ciutat com Barcelona.

Obertura nous hotels entre el 2016 i el 2019

untitled 5c 20i 37188181

El Gremi d'Hotels assegura que en un any "normal" s'obren entre sis i nou hotels a la capital catalana. Els dos últims anys entren dins de la categoria normal, ja que, malgrat l'aprovació del Peuat, molts hotels tenien la llicència aprovada. "Un projecte hoteler pot trigar entre quatre i cinc anys a materialitzar-se", assegura el director general del gremi. Si no hi ha canvis en la normativa, Barcelona tindrà una època de sequera de nous projectes.

El 2017, per exemple, es van obrir nou hotels que van afegir 885 habitacions i 1.771 places a l'oferta de la ciutat. La majoria estan situats a l'Eixample (3), Ciutat Vella (3) i Sant Marí (2), els districtes amb més establiments de Barcelona. El 2018 la tendència va ser similar. Vuit hotels nous amb 1.013 habitacions, 2.017 places i ubicacions gairebé idèntiques: Eixample (3), Ciutat Vella (3) i Sant Martí (1). En canvi, el 2016 va ser un any "excepcional" perquè es van inaugurar fins a 16 hotels, la majoria dels quals estan al centre.

Buscar un turisme de qualitat

El Gremi d'Hotels espera que l'Ajuntament de Barcelona modifiqui el pla hoteler, en especial la clàusula que obliga a eliminar un 20% de les places si es rehabilita un hotel que estigui al centre de la ciutat, on BComú va establir una zona de decreixement. "És una situació absurda perquè els hotels no volen renovar-se per por a perdre places i s'acaba oferint un producte de menys qualitat". No volen tornar a l'època del campi qui pugui anterior al Peuat, però sí que demanen repensar el pla per atraure a les grans cadenes internacionals, que són les que després porten un turisme de qualitat i amb un alt poder adquisitiu. "No es pot condemnar una ciutat com Barcelona a no tenir nous hotels en els pròxims 10 o 15 anys".

El CEO de Barcelona Global, Mateu Hernández, va un pas més enllà i emmarca la revisió del Peaut dins d'un debat molt més ampli sobre la tipologia de turistes que arriben a Barcelona. "A més de bons hotels cal una oferta cultural i museística d'alt nivell durant tot l'any per ajudar a omplir-los". L'entitat proposa potenciar les grans exposicions, els espectacles i els concerts per fidelitzar els turistes i que vegin Barcelona com una ciutat on es pot viatjar en qualsevol moment de l'any perquè sempre hi ha coses interessants a fer. "L'objectiu és créixer en qualitat i tenir hotels que estiguin a l'altura", afegeix Manel Casals.

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?