Dues mil queixes anuals pels apartaments turístics

L'Ajuntament anuncia que en set mesos ha resolt 238 conflictes en pisos d'ús turístic legals

Els apartaments turístics de tota mena, legals i il·legals, generen unes 2.000 queixes dels veïns cada any a Barcelona. Per això a principi d'any es va posar en marxa el Servei Municipal de Convivència i Turisme, que treballa només amb els apartaments d'ús turístic legals: els il·legals van per la via de la inspecció i la denúncia. Segons les dades de l'Ajuntament, aquest servei ja ha fet 372 actuacions i ha resolt 238 dels casos que ha abordat.

Són les dades que ha anunciat aquest dimecres el primer tinent d'alcaldia, Jaume Collboni, que ha presentat un primer balanç de la feina de la unitat, que ha hagut d'intervenir en 300 comunitats de veïns on hi ha apartaments d'aquest tipus. 

Els sorolls són la font de la meitat de les queixes, bé per les fetes que munten els turistes als apartaments en qüestió  o bé per sorolls que es generen movent mobles o amb altres activitats, inclòs el simple caminar.

"L'objectiu principal d'aquest servei és evitar els conflictes entre els veïns i els turistes, que no hi hagi una interloció directa, sinó que sigui el propietaris del pis que se'n faci càrrec. Per això posem a la disposició dels veïns un telèfon i també poden fer-nos arribar les queixes per correu electrònic o a través de la Guàrdia Urbana", ha explicat Collboni.

Dels 238 casos que es consideren resolts, 187 s'han tancat amb un procés d'assessorament perquè el propietari del pis sàpiga quines són les exigències i quines mesures pot aplicar, com ara la instal·lació de sonòmetres, la limitació dels horaris d'ús de les terrasses, la col·locació de moquetes o altres materials que mitiguen els sorolls. Els 51 casos restants han requerit una mediació més complexa, al final de la qual s'han firmat acords.

Del total de 372 actuacions fetes, a més dels 238 casos resolts, 89 continuen en tramitació i 45 s'han tancat sense acord i s'han hagut de derivar a altres serveis.  

En el funcionament d'aquesta unitat de mediació, segons Collboni, té "un paper fonamental la col·laboració d'Apartur", la patronal dels pisos turístics legals. Aquesta entitat, per exemple, recomana a tots els seus associats que instal·lin sonòmetres connectats amb el servei als pisos. Quan aquest sonòmetre salta dues vegades seguides, un agent nocturna de la unitat es presenta al pis conflictiu. 

Actualment, hi ha a Barcelona 9.657 pisos turístics legals, una xifra que està congelada perquè no es donen llicències noves. Pel que fa als il·legals, se n'ha ordenat el tancament de 5.429 des del 2016. Collboni ha admès que "hi ha subterfugis" per tornar-ne a obrir alguns –per exemple, com a habitacions, que estan pendents de regulació per part de la Generalitat– però ha subratllat que "quan es 

Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?