Els autocars turístics del Park Güell esgoten la paciència dels veïns

L’associació de veïns del Baix Guinardó mostra la seva preocupació pel trànsit continu de vehicles pesants, als quals s’afegirà el bus llançadora a partir de l’1 d’abril

Només cal passejar-se uns minuts pel carrer Praga, al costat de la plaça Alfons X, per comprovar que el trànsit d'autocars turístics i autobusos és constant. Són els 300 metres d'asfalt més ben aprofitats de tot el Baix Guinardó perquè és la ruta més directa per arribar fins al Park Güell des del centre de Barcelona. I és la via de pas pel V19, que enllaça la Barceloneta amb Vallcarca –que també té parada a prop del parc i, per tant, és l'alternativa de transport públic pels turistes–, i pel bus de barri 114, que dona servei a Can Baró.

"És un carrer estret, amb edificis i que fa molta pujada", relata al Tot Barcelona el president de l'Associació de Veïns del Baix Guinardó, Enric Buscarons. "Sempre hi ha molt trànsit i la contaminació es nota". El carrer té dos semàfors que moltes vegades atrapen els vehicles pesants a la meitat del pendent, que es queden mig minut amb el motor encès i els frens bloquejats. Molts veïns es queixen que quan fa bon temps és impossible obrir les finestres durant el dia i més d'un comerç ha convertit en la seva rutina anual repintar la façana per eliminar les restes de contaminació.

Un grup de turistes espera l'autobús V19 per anar al Park Güell / XFDC

Un grup de turistes espera l'autobús V19 per anar al Park Güell / XFDC

Les mesures del districte, a mitges

El districte d’Horta-Guinardó fa temps que treballa per regular els entorns del Park Güell i un dels grans reptes és compaginar el flux de turistes que van a visitar el recinte monumental del parc amb les necessitats del veïnat. A l’octubre de l’any passat es van eliminar les parades de bus més properes al parc –del 24 i del 92– per descongestionar les rutes i al gener es va modificar el recorregut de dos busos turístics –el de TMB i el del Grup Julià– “per alleujar l’impacte dels vehicles”, segons expliquen a aquest diari fonts del districte.

Ara pugen pel carrer Cartagena, el que suposarà una millora substancial, ja que en temporada alta els busos turístics tenen una freqüència de pas de 2 minuts. A canvi, el carrer Praga haurà de donar la benvinguda al nou bus llançadora que enllaçarà la plaça Alfons X amb el Park Güell i que es posarà en marxa l’1 d’abril. “El canvi de ruta dels autobusos turístics es notarà molt”, reconeix Buscarons, però tampoc és la solució que volen, que en general passa per desviar més trànsit cap a Cartagena, una opció que el districte no contempla perquè seria traspassar el problema d'una carrer a un altre. 

Un autocar arriba a la plaça Sanllehy després de deixar un grup de turistes al Park Güell / XFDC

Un autocar arriba a la plaça Sanllehy després de deixar un grup de turistes al Park Güell / XFDC

Aquest estiu, tindran 70 autobusos al dia

El districte d’Horta-Guinardó estima que a l’estiu hi haurà un pas de 20 autobusos regulars i turístics per hora en lloc del 30 que hi havia l’any passat. A aquesta xifra se li han de sumar els autocars particulars, que els veïns calculen que són uns 50 diaris, molts dels quals passen dues vegades, una per portar els turistes i l’altra per recollir-los. En total, més de 200 vehicles pesants passant cada dia per davant d'unes finestres que els veïns voldrien poder obrir quan fa calor. “Ara mateix ja tenim un pla per reduir el nombre de circulacions a l’accés a la plataforma d’autocars del Park Güell, però de moment no existeix una ruta alternativa”, indiquen fonts del districte.

Un autobús híbrid per reduir emissions

La principal millora que s’ha introduït per compensar el pas de la llançadora pel carrer Praga, que en temporada alta circularà cada 7 minuts (120 diaris), és que farà servir autobusos híbrids per cobrir el servei. “Entre la millora de la flota i la reducció de les circulacions es podrà reduir la contaminació de manera significativa”, asseguren. De fet, la licitació de la línia ja valorava les emissions i requeria com a mínim que els vehicles disposessin de l’etiqueta B (Euro IV o V).

En els pròxims dies els veïns del Baix Guinardó, de Can Baró, Sanllehy i el Park Güell es reuniran amb els tècnics del districte per conèixer de primera mà com funcionarà el bus llançadora, però sembla que serà una reunió molt més informativa –i menys executiva– del que els agradaria. Molts veïns no volen que el bus surti de plaça Alfons X i demanaran que es reubiqui a prop del recinte modernista de Sant Pau. "Ja és un lloc turístic on no hi ha veïns i no molestarà a ningú", defensa el president de l'Associació de Veïns del Baix Guinardó.

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?