Whatsapp per enxampar lladres

Els Mossos d'Esquadra, juntament amb la Guàrdia Urbana, han impulsat uns xats amb els comerciants de Nou Barris per agilitzar el contacte quan es cometin possibles delictes

Enviar un missatge de Whatsapp a la policia explicant una conducta sospitosa pot acabar amb la detenció d'un lladre i la recuperació dels objectes robats. Això, que podria semblar un avenç propi d'un país nòrdic, ja està passant a Nou Barris. Concretament, a través d'un xat de missatgeria instantània que s'ha establert entre comerciants i agents dels Mossos d'Esquadra i de la Guàrdia Urbana.

Es tracta d'un grup de Whatsapp en què hi ha representants de botigues i restaurants de Nou Barris, almenys un per cada eix comercial implicat. Ara, de cara a la campanya de Nadal, la policia catalana ha intensificat el contacte amb els negocis per evitar furts i robatoris. Entre el 14 d'octubre i el 14 de novembre s'han dut a terme 15 detencions en el marc d'aquesta iniciativa, algunes d'elles gràcies al xat, que ja fa més d'un any que funciona. De moment, però, el contacte via Whatsapp està en marxa únicament a Nou Barris. 

Ho explica al TOT Barcelona l'inspector i cap de la comissaria de Mossos del districte, Joan Coll. "Durant el període d'informació als comerços, els havíem advertit d'alguns modus operandi dels furtadors. Per exemple, quan actuen en grups de tres persones, amb maniobres de distracció. A partir d'aquí, els vam indicar que si detectaven aquests comportaments, primer de tot, truquessin al 112. També que ho parlessin amb altres negocis. I si és una situació greu, que ens la transmetessin pel grup. I així ha estat", relata el màxim responsable policial a Nou Barris. 

Per cadascun dels grups de comerciants aplegats en un eix comercial hi ha un portaveu. I és aquest qui, després de parlar amb altres comerços i rebre alguna mena d'informació amb indicis delinqüencials, ho transmet al xat amb la policia. "Els referents filtren la informació", resumeix el cap de la comissaria noubarrienca. 

"Som la prova pilot de tot"

El president de la Unió de comerciants del Passeig de Fabra i Puig, Jordi Navarro, consultat per aquest diari, s'apunta a enaltir les virtuts de la iniciativa, que únicament s'ha posat en marxa a Nou Barris. "Està funcionant fantàsticament. I no és només que la informació sigui útil pels Mossos. Quan algú comunica una acció sospitosa i fa una descripció dels possibles lladres, ens ajuda a la resta a estar atents. Ara, sempre amb precaució", matisa el representant comercial. Aquest últim apunt és important a l'hora d'evitar prejudicis i possibles estigmatitzacions per raons d'aparença física.

La dinamitzadora de l'eix comercial de Pi i Molist, Maite Fernández, reivindica Nou Barris com un pol d'innovació a l'hora de millorar les relacions entre els veïns i la policia. ''Nosaltres som les proves pilot de tot'', expressa, com a punt de valor del districte. També recorda una de les frases que més repeteix a l'hora d'implicar altres negocis en el teixit del seu entorn: ''els comerciants han de pensar que són un veí més, fins i tot quan no viuen al barri, perquè almenys durant vuit hores al dia, ho són''. Per això, Fernánez defensa que s'apliquin noves idees que millorin el contacte amb els agents dels cossos de seguretat: ''Amb el Whatsapp, al final, el que fem és multiplicar els ulls que ens ajudem els uns als altres''.

A més, la dinamitzadora de Pi i Molist reconeix que la mateixa xarxa de missatgeria ja la utilitzaven ells mateixos amb grups interns, on es poden expressar tots els comerciants del barri. Finalment, però, troba un encert que només hi hagi dos portaveus com a màxim per cada zona comercial. ''S'ha d'estar atent, però sense aclaparar amb missatges els Mossos'', comenta. Ha fet els deures i se sap la lliçó.

El furt, el delicte "rei"

De la quinzena de detencions registrades en aquest mes, emmarcades en la campanya antirobatoris als comerços, catorze van ser per furt. "És el delicte rei del Nadal", apunta Coll. De fet, durant el 2018, el gener i el novembre van ser dos dels mesos que van copsar més denúncies per furt, només per darrere de l'abril, el maig i el juny.

Els lladres aprofiten les aglomeracions a alguna botiga per ficar la mà al taulell o a la butxaca d'algun client. "El més habitual és que se centrin en aprofitar un descuit i s'enduguin una cartera. En segon lloc, trobaríem els que s'enduen productes de la botiga, sigui un mòbil o una peça de roba, i intenten marxar sense més ni més. I per últim, hi ha els més preparats, que utilitzen inhibidors d'alarmes o s'ho enduen ben amagat". 

Els comerços, informats i preparats

La campanya informativa ha durat un mes i el grup de Whatsapp ha estat una de les tres vies de contacte establertes –"la més innovadora", comenta l'inspector–. També s'han fet presentacions audiovisuals, a les quals han assistit uns 80 comerciants, i "165 contactes de qualitat", concreta Coll. Fa referència al nombre de botigues que han visitat i on han pogut fer una tasca informativa amb els dependents.

En aquestes trobades, la policia catalana –juntament amb la Guàrdia Urbana– ha advertit els comerciants de tàctiques que estan a l'ordre del dia, especialment en època nadalenca. Exhibeixen accions delinqüencials i com evitar-les. Han recordat que hi ha grups especialitzats que saben desactivar alarmes amb filferros o que porten bosses folrades d'alumini per evitar que els aparells de seguretat de les botigues detectin els objectes robats quan passen per la sortida.

Una de les sessions informatives del pla de prevenció de la campanya pre-Nadal a Nou Barris / Mossos

Una de les sessions informatives del pla de prevenció de la campanya pre-Nadal a Nou Barris / Mossos

També els han advertit que cal estar atents a possibles entrades. Segons Joan Coll, un dels punts on s'ha de tenir especial cura és en els establiments comercials instal·lats en un edifici amb altres immobles. S'han de tenir assegurats tots els accessos a l'establiment des de dins de l'escala, a més de vigilar possibles indrets des d'on es podria patir un robatori mitjançant la famosa tècnica del butró

Amb tot, Jordi Navarro, com a comerciant, agraeix la proposta de proximitat policial. I posa en valor un últim detall: "els mateixos agents que et fan les explicacions són els que trepitgen el carrer i els veus quan treballen".

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?