Treballadors d’Agbar es confinen a l’empresa per minimitzar el risc de contagi i garantir el servei

Un equip de 9 voluntaris 'viuen' a la planta potabilitzadora de Sant Joan Despí, que abasteix Barcelona, i farà torns de 15 dies

La companyia AGBAR, en coordinació amb la Generalitat i els ajuntaments, va implementar fa un mes una sèrie de “mesures preventives encaminades a protegir la seguretat sanitària de tots els seus treballadors i treballadores, així com per assegurar el normal funcionament de les instal·lacions en què opera, siguin plantes de depuració, potabilització o subministrament”.

Des de fa una setmana, però, l’empresa ha anat més enllà i ha iniciat el confinament de treballadors que s’hi han ofert voluntpariament a les seves instal·lacions. D’aquesta manera es vol “minimitzar el possible impacte derivat per una infecció o quarantena associada al coronavirus al personal de les plantes”, segons explica Rubén Ruiz, director d’operacions d’AGBAR a Catalunya. Ruiz ha explicat que l’objectiu d’aquesta mesura és doble: “Mantenir la seguretat i salut dels treballadors i garantir un servei essencial com és l’abastament d’aigua”. “Des del primer moment hem implementat una sèrie d’iniciatives, com els torns de 12 hores, i el tercer escenari era aquesta presència permanent a les nostres infraestructures crítiques”, afegeix Ruiz.

El dispositiu engloba les plantes de tractament d’aigua potable crítiques, declarades pel Centre Nacional d’Infraestructures Crítiques, així com les plantes de tractament d’aigua potable que el Grup Agbar considera essencials pel volum d’habitants que abasteix. En aquests casos s’emmarca la planta de potabilització d’aigua de Sant Joan Despí (que abasteix Barcelona i els municipis de l’àrea metropolitana), i la planta de potabilització de Palafolls (que abasteix 11 municipis de la comarca del Maresme).

Donada la gran automatització de les plantes, és possible operar-les reduint el nombre de persones que hi són físicament. En el cas de la planta de Sant Joan Despí, hi ha 9 treballadors confinats a la planta que treballen repartits en torn de dia i de nit i que rota amb un segon equip, cada 15 dies. En el cas de Palafolls, són dos treballadors també amb el mateix dispositiu però en aquest cas els torns són setmanals.

Rubén Ruiz ha destacat “l’esforç humà i professional que estan fent aquests equips, i tots els equips d’operacions de les operadores d’aigua de el grup Agbar”. La companyia destaca que “aquest dispositiu ha resultat possible gràcies a la disponibilitat que han demostrat els i les treballadores que s’han presentat voluntaris per poder dur-lo a terme”. “No ens ha costat trobar voluntaris. Sabem molt bé a què ens dediquem i sabem que l’aigua és un servei essencial i no podem fallar a la ciutadania”, puntualitza Ruiz.

L’empresa recorda també que hi ha altres equips de treballadors al carrer “per solucionar incidències que poden anar sortint en el nostre dia a dia” i personal de laboratori que segueix fent analítiques en continu de l’aigua que se subministra a les llars.

Autocaravanes a les instal·lacions

Autocaravanes per als treballadors d'Agbar confinats a l'empresa / Cedida

Autocaravanes per als treballadors d’Agbar confinats a l’empresa / Cedida

Per implantar aquesta presència permanent, s’han instal·lat autocaravanes als centres de treball per a ús individual. Aquests centres de treball disposen de punts de llum, possibilitat d’omplir aigües netes i buidar aigües grises, que són els requeriments per aquests tipus de vehicles quan estan estacionats varis dies en un mateix lloc. La ubicació del campament s’ha realitzat “buscant la zona amb el nivell més baix de sorolls amb accés d’electricitat i s’ha contractat un servei de càtering pels àpats”, afegeixen fonts de la companyia.

Estrictes protocols de seguretat

A més de les mesures de control i prevenció pròpies de les seves tasques, s’ha definit “un protocol molt estricte per la seguretat de les instal·lacions: els treballadors han donat negatiu a la prova del COVID-19, s’han extremat l’ús d’EPIs, es fan controls diaris de temperatura als treballadors, s’ha reduït al màxim l’entrada de proveïdors al recinte i s’ha intensificat la desinfecció de caravanes i instal·lacions”, indiquen els portaveus d’Agbar.

Pel que fa a l’aspecte emocional, “els treballadors tenen contacte telefònic constant amb l’exterior i el departament de suport emocional de la companyia s’encarrega de fer-los un seguiment individualitzat”.

Ruiz ha anunciat que aquesta mesura s’entendrà a d’altres instal·lacions. “Hem començat per les depuradores per un criteri de criticitat i aquesta setmana a algunes altres instal·lacions de sanejament es prendran mesures similars”, ha exposat.

Nou comentari