La campanya de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) per promocionar els nous títols transport ha provocat enrenou a les xarxes. Un tuit de Màrius Serra picant el crostó dels impulsors d’un cartell que publicita la T-usual i la T-casual s’ha fet viral. L’escriptor ha cridat l’atenció als responsables de la campanya per una expressió incorrecta: “Amb 10 viatges ja em val”.
“Qui és l’Einstein dels mots que ha redactat “ja em val”? Això de la modernor és pura incompetència!“, ha etzibat Serra en una piulada, que té més de 1.000 m’agrada i gairebé mig miler de retuits. L’escriptor ha fet saber que l’expressió correcta en aquest cas és “ja faig”. En una conversa posterior amb el TOT Barcelona argumentava que “ja em val” és un “calc del castellà”. “No podem caure en el relativisme del tot s’hi val“, afegia.
No soc cap llepafils del mot ni m’escandalitza l’evolució de les llengües, però l’ínclita campanya de les T-argetes de TMB em té fregit.
Qui és l’Einstein dels mots que ha redactat “ja em val”? Això de la modernor és pura incompetència!
“Amb 10 viatges ja faig!” pic.twitter.com/ueuvwDX37O
— Màrius Serra (@mariusserra) January 8, 2020
Serra aprofundia que, malgrat que l’expressió “ja em val” s’ha utilitzat en sèries de televisió i altres àmbits, no és adient que s’empri en una campanya institucional. A més, precisava que és un error en la sintaxi, el “nervi” de la llengua.
TMB apunta a l’ATM
La sorpresa de Serra ha arribat quan TMB ha contestat a la piulada, en la qual l’escriptor no interpel·lava ningú, per apuntar a l’ATM. “Gràcies pels comentaris, els compartirem amb l’Autoritat del Transport Metropolità, que és qui promou la campanya”, deien en la piulada.
Gràcies pels comentaris, els compartirem amb l’Autoritat del Transport Metropolità @ATMbcn, que és qui promou la campanya.
— TMB (@TMB_Barcelona) January 8, 2020
Aquesta resposta recorda a la consigna que va donar l’empresa del metro i bus de Barcelona als seus treballadors quan rebessin queixes i crítiques pels canvis de tarifes i títols. En un document intern a què va tenir accés aquest diari, TMB instava els seus empleats d’atenció al client a contestar als viatgers que l’organisme responsable en aquest cas és l’ATM.
[r:1]
Serra ha estat molt crític amb l’errada, i ha lamentat que “falta consciència lingüística”. “Són uns professionals que no tenen totes les competències”, ha comentat, amb referència als responsables de la campanya.