El servei de teleassistència aconsella a la població vulnerable com fer front a la calor extrema

Detecta situacions d'emergència i fa seguiment dels col·lectius de major risc les 24 hores del dia i els 365 dies a l'any

El Servei Local de Teleassistència ha activat el seu protocol de temperatures extremes per reforçar l’acompanyament a les persones vulnerables durant els episodis de calor. La Diputació de Barcelona en col·laboració amb els ajuntaments de la demarcació ofereix aquest servei d’atenció domiciliària de gran implantació territorial, que ja arriba a més de 85.000 usuaris. L’utilitza l’11,80% de la població major de 65 anys i el 30,80% de la de més de 80 anys, amb nivells molt elevats de satisfacció.

El protocol s’activa a inicis de juny i garanteix la seguretat i acompanyament a les persones beneficiàries i detecta possibles emergències per donar-hi una resposta immediata. Quan hi ha alertes locals de calor extrema es truca als perfils més fràgils dels municipis afectats per la pujada de temperatures.

A més, el díptic Consells per fer front a la calor complementa el contacte telefònic. La nova campanya divulga informació d’interès com els horaris de màxima exposició a la calor, la temperatura ideal a les llars o l’augment recomanat de consum d’aigua. També fa incís en els símptomes dels cops de calor: mal de cap intens, pell calenta, vermella i seca, rampes a les extremitats, temperatura massa baixa o massa alta, mareig, nàusees o vòmits, pols ràpid o arítmic, debilitat o desorientació. En cas de patir-ne algun, cal avisar al servei de teleassistència per valorar si cal atenció mèdica immediata.

Com funciona la teleassistència?

Un terminal instal·lat al domicili particular i una unitat de control remot en forma de penjoll o polsera permet contactar de seguida amb el centre d’atenció i comunicar qualsevol incidència o dubte. Els col·lectius en situació de risc per edat, fragilitat, solitud o dependència compten amb seguiment continuat les 24 hores del dia i els 365 dies a l’any. La campanya estival recorda la importància de no treure’s en cap moment el penjoll o polsera d’avís, ni per dormir ni per dutxar-se.

Dos usuaris del servei local de teleassistència / Diputació de Barcelona

Dos usuaris del servei local de teleassistència / Diputació de Barcelona

El servei també compta amb dispositius de seguretat com sensors de foc i fum i detectors de presència i de caigudes, així com fórmules per adaptar la teleassistència a dificultats de parla, d’oïda o de mobilitat. A més, preveu unitats mòbils per atendre fora de la llar a persones que viuen en nuclis rurals aïllats i tenen escasses relacions socials.

Novetats recents

Els darrers dos anys el servei ha estrenat i consolidat diverses novetats. La més destacada és nou model d’atenció centrat en la persona, a través del sistema Resposta Eficient en Teleassistència (RET). Es basa en donar l’adaptació del servei a les necessitats individuals, el que li confereix major eficiència i qualitat. Aquesta flexibilitat permet adequar el servei al perfil, riscos i hàbits de vida de la persona beneficiària. Així s’evita una excessiva protecció de les més autònomes i s’intensifica l’atenció a les que presenten major riscos, que reben més trucades de seguiment o visites a casa.

Un altre projecte que s’ha incorporat recentment és el protocol de sensibilització, prevenció i sospita de maltractaments, que ajuda a detectar situacions de risc entre els col·lectius més vulnerables.

Nou comentari