La reforma de la Via Laietana preveu dues opcions de vorera i la supressió d'un carril

El govern d'Ada Colau presenta els resultats del procés participatiu, que ha descartat les 'maxivoreres' de cinc metres

La Via Laietana acabarà el mandat sense la reforma prevista però amb dues opcions definides sobre la taula, que en tots dos casos preveuen ampliar voreres notablement, incorporen un carril bici segregat i redueixen el trànsit privat de pujada. El govern municipal ha presentat aquest dimarts les dues propostes finalistes del procés participatiu. Com ja va avançar el TOT Barcelona al desembre, els veïns, els comerciants i les entitats participants han descartat les 'maxivoreres' de cinc metres que havia plantejat el districte de Ciutat Vella com a pacificació més ambiciosa, perquè aquesta amplada obria la veda a la instal·lació de terrasses a tota l'avinguda i es podria perdre part del nou espai alliberat.

La primera opció preveu voreres de 3,7 metres –l’amplada actual és d’entre 2,70 i 2,50m–, amb un carril bici segregat al costat de cada vorera. Aquesta proximitat dels ciclistes els dóna major seguretat en els girs i els exposa menys a caigudes a la calçada. No obstant, allunya les parades de bus de la vorera i obliga als vianants a creuar el carril bici per accedir a l'autobús, el que va generar dubtes durant la consulta ciutadana. El govern municipal reconeix que aquesta és la seva alternativa preferida.

La segona opció contempla voreres de 4,15 metres d’amplada –quasi duplica les d'ara– però té conseqüències en la distribució de la calçada: els ciclistes només disposarien de carril segregat en sentit pujada –entre la vorera i el carril bus també– mentre que de baixada les bicis haurien de compartir espai amb els cotxes en un carril amb limitació de velocitat a 30 km/hora.

Recreació virtual de la segona proposta de reforma de Via Laietana / Ajuntament de Barcelona

Recreació virtual de la segona proposta de reforma de Via Laietana / Ajuntament de Barcelona

En qualsevol cas, els dos carrils en sentit mar serien un per a busos i l'altre pacificat per al trànsit general. En sentit muntanya compartirien un sol carril els busos i taxis. Únicament els cotxes amb destí dins la via –veïns, proveïdors de comerços, etc.– podrien pujar la Via Laietana, el que es podria controlar mitjançant sistemes com un lector de matrícula a l'entrada i sortida de la via. També queda clara l'aposta per tancar al trànsit el carrer Junqueres, de voreres molt estretes i molt criticat durant el procés participatiu.

"Ara l'objectiu és incorporar a la reflexió les dades de la mobilitat futura, tant de la pròpia via com dels carrers de l'entorn, per decidir quina proposta s'executa al proper mandat", indica el consistori en una nota. El districte preveia, aquest novembre que deixaria fet un avantprojecte abans de les eleccions. Aquest dimarts, no obstant, no ha concretat el calendari de tramitació. Si hi hagués un canvi de govern, el projecte es podria revisar perquè els avantprojectes no són vinculants.

Recreació virtual de la segona proposta de reforma de Via Laietana / Ajuntament de Barcelona

Recreació virtual de la segona proposta de reforma de Via Laietana / Ajuntament de Barcelona

 

Més informació
Comentaris