Molts joves migrats arriben a Barcelona sense res a les seves mans. Sovint conviuen amb el drama de no tenir feina ni lloc on dormir.

Però a la ciutat existeix un projecte que mira de trobar-los una sortida amb una de les poques coses que sí que porten a sobre: la seva llengua materna. Es tracta de Prollema (PROjecte LLEngua MAterna), que ja fa uns anys que es duu a terme a la Nau Bostik de la Sagrera.

El projecte consisteix en què diversos joves ensenyen la seva llengua materna als alumnes que s’apunten al projecte. El responsable de Prollema, David Garcia Savalls, explica en conversa amb el TOT Barcelona que el principal objectiu no és només que els professors guanyin uns quants diners fent aquestes classes, sinó que creïn “xarxa” per tal de sortir de la situació “d’exclusió social” en la qual es troben a dia d’avui.

En què es tradueix això? Bàsicament, en una feina i/o un sostre. Garcia Savalls explica que ja hi ha hagut algun cas en el qual un alumne ha ofert a un d’aquests joves professors una feina a través d’un contacte o un familiar, o fins i tot l’oportunitat d’ocupar una habitació que els sobra a casa seva. Això es produeix gràcies al “canvi de mirada” cap als joves que aconsegueix generar el projecte. “S’estableix una confiança i això permet donar una nova oportunitat a aquestes persones”, assenyala el seu impulsor.

Les llengües que s’ensenyen a Prollema són l’amazic de l’atles, l’amazic del rif, el darija, el grec modern i el fula. La Chaimae Benlemchkraf, per exemple, va començar a Prollema com a professora de Darija. Actualment és la responsable del projecte a Tarragona, la segona ciutat on ha arribat Prollema. La intenció és que el projecte vagi creixent. La propera parada serà Girona. 

La Chaimae Benlemchkraf donant classes a uns alumnes | Cedida
La Chaimae Benlemchkraf donant classes a uns alumnes | Cedida

La Chaimae explica a aquest diari que ella parla fins a set idiomes: el darija, l’àrab clàssic, l’urdú, l’anglès, el castellà, i una mica de català i francès. Ara bé, fa un temps es trobava en una situació de vulnerabilitat extrema i la Nau Bostik li va donar un espai perquè hi pogués viure. Garcia Savalls va confiar en ella per tirar endavant el projecte a Tarragona. 

“El que trobo més interessant d’aquest projecte és el fet que els alumnes em fan preguntes sobre la meva cultura que ni jo mateixa sé contestar; un idioma no està format només de paraules”, explica. “Prollema m’ha ajudat a conèixer-me millor a mi mateixa”, afegeix.

La Chaimae també assegura que Prollema ha aconseguit amb ella el seu principal objectiu, la “creació de xarxa”. Explica que alguns dels seus alumnes i exalumnes ja s’han convertit en “família”, i que quan ara viatja a Barcelona ja sap que pot comptar amb un seguit de persones amb les quals sentir-se com a casa. Actualment estudia integració social i busca feina. Ara bé, assegura que busca una feina que pugui compaginar amb Prollema, ja que ha aconseguit establir un vincle emocional amb aquest projecte. 

L’impulsor del projecte, en David, explica que actualment treballen una vintena de joves. Es calcula que cada jove té impacte en uns 15 alumnes i cinc voluntaris, cosa que garanteix que es generin casos de “xarxa”. El projecte permet que els joves se sentin “reconeguts”. I en ara que els diners no siguin el principal objectiu de Prollema, Garcia Savalls assenyala que és molt positiu per a ells sentir que tenen uns diners que s’han guanyat amb el seu esforç.

Nou comentari

Comparteix