Les persones amb mobilitat reduïda s’han proposat ocupar dissabte 3 de desembre el vestíbul de l’estació de Metro de La Sagrera durant una estona. Manifesten que hi ha una falsa accessibilitat al subsol barceloní, que els passatgers són incívics amb ells i que se senten ciutadans de segona. La protesta, que començarà a les 12 del migdia, està convocada per la Plataforma Accessibilitat Ciutats i Platja de Barcelona i vol ser un punt d’inflexió perquè la ciutadania els faci costat i recolzi també les seves peticions.
La concentració es farà al Metro perquè el col·lectiu s’ha cansat de sentir-se “de segona”, tal com diu l’activista i membre de la plataforma, Cristina Garcia. “Ens hem trobat gent que corre per agafar l’ascensor abans que nosaltres”, diu Garcia que lamenta el tracte que reben constantment de l’administració. La notícia que ha fet vessar el got ha estat la proposta d’ampliar els taxis adaptats fins al 5% del total, una quantitat que des de la plataforma consideren insuficient i “una burla”. A més, desconfien que l’acció solucioni els seus problemes, ja que asseguren que, el sistema, independentment de si hi ha molts o pocs taxis adaptats, no funciona.
El col·lectiu reclama un millor sistema de taxis
Per començar, els afectats lamenten que hagis de demanar un taxi adaptat amb 48 hores d’antelació, un fet que els complica la gestió del seu dia a dia i que marca una diferència entre la gent que té mobilitat reduïda i la que no. A més, es queixen que, en cas d’urgència, només el poden anul·lar, en cap cas canviar i, per tant, es queden sense taxi. D’altra banda, manifesten que molts dels taxis que podrien agafar, sovint estan ocupats per persones que no tenen cap mena d’impediment per moure’s.
Amb tot, reclamen una xifra superior a aquest 5% que s’ha compromès l’Institut Metropolità del Taxi (IMET). Alhora, volen que l’horari dels taxis adaptats es prolongui durant la nit. Segons comenten des de la plataforma, a mitjanit aquests taxis deixen de circular i es queden sense alternatives. I per últim, el preu. El col·lectiu demana una rebaixa superior a l’actual, en què una carrera els costa el mateix que un bitllet de metro senzill.
Queixes pel comportament dels passatgers del Metro
Amb aquest panorama, a les persones amb mobilitat reduïda els queda el bus i el metro. I cap dels dos serveis ha aconseguit al llarg dels anys guanyar-se la seva confiança. El bus, tal com va explicar el TOT Barcelona, només s’adapta a les cadires de rodes manuals i, per tant, ignora moltes altres casuístiques concretes. I pel que fa al Metro, el col·lectiu també critica la “falsa accessibilitat” que es diu que hi ha. “El desnivell entre l’andana i el vagó és abismal”, diuen des de la plataforma. En aquest sentit, les més crítiques admeten que hi ha algunes estacions, com la de La Sagrera, que estan prou bé, però n’hi ha d’altres que “caus de cara” en sortir.
La concentració també vol servir per conscienciar a la resta de passatgers que aquestes persones necessiten el seu espai. Lamenten que els ascensors van plens i asseguren que, des que s’ha popularitzat tant el patinet elèctric, molts cops es queden sense lloc. Amb tot, reclamen més contundència dels serveis de seguretat i tècnics del Metro i que, efectivament, que es respectin les zones reservades per a persones amb mobilitat reduïda a tots els espais públics.