L’Ajuntament de Barcelona instal·larà 340 càmeres a 39 mercats de la ciutat per gestionar els aforaments. El comunicat municipal diu que estaran ubicades “al sostre de les zones d’accés” dels mercats. La iniciativa es va iniciar l’estiu passat com a prova pilot per facilitar el compliment de les restriccions de la covid-19 en aquests equipaments. Les instal·lacions comptabilitzen el nombre de persones que entren i surten a partir del recompte de caps presents en l’espai i sense possibilitat d’enfocar les cares. Així, l’Ajuntament ho presenta com una eina que permet conèixer en temps real l’ocupació total de persones al mercat. Els usuaris poden visualitzar en les pantalles instal·lades quin és l’aforament màxim i l’assolit en el moment en què volen accedir al mercat i s’indica si poden fer-ho, o no.
A més, a partir de les dades obtingudes, es podrà quantificar l’impacte que tenen els equipaments als seus barris i la distribució horària de les visites als diferents espais. Aquestes xifres són la base per poder adequar, posteriorment, el funcionament de cada equipament a les necessitats i al ritme d’afluència de la seva clientela.
La instal·lació es va iniciar l’estiu passat amb una prova pilot en quatre mercats amb característiques molt diferents, per tal de comprovar la seva idoneïtat en diferents situacions i fer els ajustaments necessaris. Aquests van ser els d’Abaceria Central, Sants, Sarrià i els Encants de Bellcaire. Des d’aleshores, la iniciativa s’ha estès a la resta d’equipaments.
L’actuació ha suposat una inversió d’uns 678.640 euros, i forma part del pla de digitalització de mercats de Barcelona que pretén situar la xarxa de mercats de la ciutat en l’avantguarda tecnològica.