L’Ajuntament va canviar el resultat d’un procés participatiu per una “decisió política”

La proposta guanyadora demanava un informe sobre la contaminació a tot el districte de l'Eixample i el govern de Colau va escollir fer-lo només a Sant Antoni

Guille López és un veí de l’Antiga Esquerra de l’Eixample. L’any 2016 va veure el procés participatiu de mig milió d’euros que es va promoure al seu districte i va animar-se a fer una proposta. Va demanar que es fes un estudi sobre com lluitar contra la contaminació d’autobusos turístics, taxis o transportistes a l’Eixample. Vet aquí que la seva idea va ser acceptada i va convertir-se en la més votada del concurs veïnal. Així, el govern hi va atorgar 52.500 euros per dur-la a terme. Tot anava rodat. Gairebé tres anys després, però, Guille López ha descobert que l’Ajuntament ha modificat la seva proposta i l’ha aplicat allà on volia. El que havia de ser un informe tècnic sobre mesures per evitar la contaminació en els vehicles comercials a tot el districte de l’Eixample s’ha transformat en un projecte de participació ciutadana per reduir la contaminació al barri de Sant Antoni únicament. 

Fonts municipals expliquen que “quan la idea es va portar a la pràctica”, els tècnics del districte van haver de delimitar “un territori concret per fer-la factible i executable”. Segons les mateixes fonts, el propòsit de centrar-ho a Sant Antoni va ser “una decisió política”. López, per la seva part, se’n fa creus. “Casualment és el barri de l’Eixample que més atenció ha rebut”, diu el veí al TOT Barcelona, en referència a projectes com la superilla de Sant Antoni o l’estrena del nou mercat. “Això els permet penjar-se la medalla que han fet els deures allà”, afegeix Guille López. 

Per tant, es dona la paradoxa que la proposta guanyadora del procés participatiu Dona forma a l’Eixample, en arribar al final del projecte, no només no cobreix tot el districte com es demanava, sinó que ni tan sols fa l’anàlisi del barri de l’autor que la va proposar. A més, l’impulsor de la petició recorda que, en un pas previ a l’aplicació del projecte, li van acceptar la proposta que demanava un estudi tècnic per a tot el districte. “S’ho van mirar segur perquè, fins i tot, em van corregir el títol, que era una mica enrevessat”, detalla. 

A més, el veí critica que més enllà de l’àmbit d’actuació del projecte, s’hagi transformat una proposta que volia tractar l’impacte de possibles mesures contra la pol·lució de vehicles comercials en un projecte genèric sobre la contaminació. “Volia que s’abordessin idees innovadores que capgirin la situació que fa que empreses privades es lucrin de la nostra pèrdua de salut”, diu López. Una situació de greuge que s’accentua quan les conclusions de l’informe emès finalment pel districte expressa que “més enllà de la intenció original” de l’estudi –que era centrar-se en els vehicles comercials, asseguren–, “els participants dels tallers atribuïren la contaminació a vehicles en general”, i totes les conclusions eviten l’objectiu inicial. 

Guille López assegura que entén els costos o els retards que hi ha hagut en l’execució del projecte, però de cap manera pot veure amb bons ulls que “es manipuli el plantejament inicial pel qual em vaig implicar”. Per la seva part, el govern del districte recorda que és el primer cop que fan una proposta d’aquest tipus i que el proper 12 de març presentaran davant dels veïns l’evolució dels projectes. 

 

Nou comentari