La futura Rambla del Carmel preveu cinc àrees diferenciades i més arbres

El consistori presenta la proposta guanyadora del concurs d'idees | Les obres podrien començar el 2020, si es manté l'avantprojecte el proper mandat

L’Ajuntament de Barcelona ha presentat aquest dijous la proposta guanyadora del concurs d’idees per remodelar la Rambla del Carmel. El disseny finalista, obra de la UTE Esteyco – Josep Ferrando – EMF, preveu crear cinc àrees diferenciades al llarg de la rambla, cobrir un petit tros de la sortida del túnel de la Rovira i en conjunt dotar l’espai de molts més arbres. L’equip guanyador s’encarregarà ara d’elaborar l’avantprojecte, que estaria llest en uns tres mesos i per tant abans de les eleccions de maig. Si el proper mandat el govern municipal electe assumeix intacte el projecte, les obres podrien començar a finals de 2020. 

Els cinc espais proposats es denominen “jardí”, “plaça”, “mercat”, “arena” i “turó” i inclouen un mirador, una pèrgola amb plantes enfiladisses i dos amfiteatres –anomenats Romeu i Julieta– que redueixen la visió del trànsit. La rambla supera en total els 70.000 m2 i té més de 30 anys. Va ser ideada per l’arquitecte Manuel Ribas per reoordenar l’enllaç entre el segon cinturó –Alfons X– i el passeig de la Vall d’Hebron. Un dels tres responsables del nou disseny, Josep Ferrando, ha destacat que l’augment dels arbres i plantes a la via permetrà un ús més comfortable per als veïns: “Els arbres generen més espais d’ombra i les arrels regeneren la terra i humidifiquen l’ambient”.

Projecte guanyador per a remodelar la Rambla del Carmel / Ajuntament de Barcelona

Projecte guanyador per a remodelar la Rambla del Carmel / Ajuntament de Barcelona

Pel que fa a la mobilitat, es mantenen els carrils actuals però es reubiquen. El lateral oest –costat Carmel, a un alçada superior i amb molt comerç– es convertiria en una plataforma única de 20 metres, amb vorera ampla, carril bici i un carril de servei per a autobusos o per al trànsit veïnal discurrirà. Els altres quatre carrils s’agruparien al lateral est –costat Horta–, de cota més baixa i perfil residencial, en el que els autors bategen com a “via-parc”, és a dir, una artèria de trànsit suavitzada amb molta vegetació. Els veïns han participat en la redacció del concurs i també han tingut representació en el jurat, segons la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Janet Sanz, que ha elogiat que la transformació permetrà “posar verd on avui hi ha gris” i contribuirà a tenir “espais públics de qualitat” a la ciutat. 

Projecte guanyador per a la remodelació de la Rambla del Carmel / Ajuntament de Barcelona

Projecte guanyador per a la remodelació de la Rambla del Carmel / Ajuntament de Barcelona

“Va ser un espai pensat per al trànsit sobretot, que ha donat bona resposta com a escenari d’esdeveniments grans com la festa major del barri però no tant per al seu ús quotidià”, ha explicat la regidora d’Horta-Guinardó, Mercedes Vidal. La remodelació vol donar més sensació de continuïtat entre aquesta rambla ‘dura’, construida el 1985 i protagonitzada pel ciment, i el nou parc de les Rieres d’Horta. La voluntat municipal, ha explicat Ton Salvadó, director de Model Urbà, és reduir el trànsit de pas i en canvi facilitar la mobilitat transversal cap als barris de l’entorn. 

Nou comentari