Des de l’1 de març que hi ha en marxa les obres de la primera fase de reforma de la Via Laietana, que s’allargaran, segons la previsió, 14 mesos. Uns mesos en què el trànsit viari queda totalment alterat i on les molèsties seran inevitables. I quan s’acabin, si tot va bé el maig de 2023, començarà la segona fase. El camí per iniciar aquesta transformació ha estat molt llarg. Després d’anys de retards i polèmiques al voltant del projecte, la comissió d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona aprovava a finals del 2021 les obres de la Via Laietana. Amb un pressupost inicial de 32,9 milions d’euros, té el suport de Barcelona en Comú i PSC, però també d’ERC. En canvi, els regidros de Junts, Cs, PP, Valents i la regidora no adscrita, Marilén Barceló, s’hi van oposar.
Però no només al consistori hi ha hagut oposició. També en una part del món econòmic. Foment del Treball i Barcelona Oberta van recórrer a la justícia contra les obres iniciades en entendre que remodelació de l’avinguda, tal com està prevista, és “lesiva” per als interessos econòmics de la ciutat i per la mobilitat de l’àrea metropolitana. A més, les dues organitzacions adduïen que la reforma s’havia planificat mancada de prou estudis i informes que avalessin l’impacte. Però la justícia no ha atès la seva petició d’aturar les obres.
Una Via Laietana totalment diferent
El pla contempla que les voreres creixin fins als 4,05 metres d’amplada al llarg de tota l’avinguda -les amplades actuals fan entre 2,6 i 3,5 metres- i habilitar un carril bici de pujada lateral segregat. Alhora, el trànsit de vehicles es restringeix a un únic sentit, de baixada en sentit mar i en un sol carril amb la velocitat limitada a 30 quilòmetres per hora, compartit amb busos i taxis. Sí que hi haurà carril de pujada exclusiu per als autobusos, els taxis i també per a vehicles dels veïns de Via Laietana i de la Barceloneta.
Mentre durin les obres de la primera fase, es mantindran dos carrils de baixada a tota la via -un de bus i un de vehicles-, i de pujada els busos es desviaran cap al passeig de Picasso i els vehicles podran arribar fins a l’alçada de la plaça d’Antoni Maura. Entre les principals afectacions per les obres hi ha la pèrdua de les places d’aparcament de motos a Jonqueres, la supressió d’un carril de circulació descendent entre la plaça d’Urquinaona i el carrer de Jonqueres i el fet que gran part del trànsit ascendent es desviarà pel corredor de la Ciutadella: avinguda Marquès de l’Argentera, passeig Picasso, passeig Lluís Companys i ronda Sant Pere.
Per tot plegat us preguntem si us sentiu afectats per aquestes obres i si trobeu que igualment són necessàries per al futur de la ciutat o si per contra, crearan més problemes de circulació en ser una artèria principal de Barcelona per al vehicle privat.
Poll Maker