Ecologistes consideren “insuficient” el pla superilla de l’Ajuntament a l’Eixample

La Plataforma per la Qualitat de l'Aire vol que tots els carrers del centre tinguin com a màxim un carril de trànsit

La Plataforma per la Qualitat de l’Aire ha considerat que el pla superilla presentat per l’Ajuntament de Barcelona és necessari “però insuficient” per fer front a la crisi de salut generada per la contaminació. En primer lloc, apunta que en el present mandat només es preveu pacificar quatre carrers a tot l’Eixample. El col·lectiu defensa que amb intervencions d’emergència i urbanisme tàctic es podrien pacificar més carrers, entre els que també situa la Gran Via, sense deixar-ne cap amb més d’un carril de trànsit privat. En segon lloc, hi veu “manca de rigor” perquè hi manquen indicadors “objectius” que permetin valorar la proporcionalitat del pla i fer seguiment dels resultats.

La plataforma, integrada per una setantena d’entitats, ha criticat que no s’especifiquen els objectius de reducció del trànsit, de soroll o d’emissions de gasos contaminants. Davant d’això, ha reclamat més transparència i rendiment de comptes per poder fiscalitzar la mesura.

En tercer lloc, ha afirmat que s’ha produït una “manca de participació” ja que el pla ha estat anunciat per sorpresa sense consultar a les entitats que fa anys que treballen en aquest camp. Tampoc veu amb bons ulls que s’hagi deixat fora la Gran Via, ja que tot i reivindicar el Pla Cerdà, aquesta via és segons els ecologistes “una autopista urbana del tot incompatible amb una model de ciutat justa i sostenible”. La seva proposta passar per aconseguir una Gran Via pacificada que esdevingui un parc lineal capaç de fixar CO₂, incrementar la biodiversitat, permeabilitzar el sòl i oferir proximitat a la vegetació a un alt nombre d’habitants, així com un corredor de mobilitat sostenible equipat amb una línia de tramvia i infraestructures ciclables de gran capacitat.

Per últim, ha criticat que la proposta no inclou cap estratègia per evitar l’efecte de la gentrificació com han afirmat que ha passat al carrer Enric Granados, el Born o Gràcia. “Sense mesures contra la gentrificació, la pacificació pot arribar a contaminar, perquè expulsa població cap a perifèries disperses on depèn més del vehicle privat”, ha apuntat la Plataforma, que ha reivindicat més habitatges accessible.

Nou comentari