Barcelona ha atès més de 1.600 dones per violència de gènere en 3 setmanes de confinament

L'Ajuntament habilita un nou telèfon d'atenció i elabora unes guies perquè dones víctimes i xarxes veïnals sàpiguen com reaccionar davant d'una possible agressió

El Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida (SARA) de l’Ajuntament de Barcelona, especialitzat en violència masclista, ha atès 1.611 dones durant les tres primeres setmanes de confinament del 16 de març al 3 d’abril. De mitjana, per tant, són 537 dones cada setmana. S’inclouen les que s’hi han dirigit de forma presencial (82) i les que s’ha contactat per telèfon proactivament per fer seguiment. També s’han produït 6 nous acolliments d’unitats familiars, i atès un total de 13 urgències en 15 dies, mentre que abans de l’estat d’alarma n’eren de mitjana entre 4 i 6 al dia.

Mentre que els serveis es consideren essencials i continuen funcionant, el consistori ha elaborat unes guies amb consells per a dones víctimes i xarxes veïnals davant d’una possible agressió. Són les guies ‘Barcelona Antimasclista’ i tenen com a objectiu prevenir la violència masclista en situació de confinament domiciliari a partir de l’experiència de l’atenció a les violències masclistes. D’una banda, inclou informació pràctica sobre mesures autoprotecció i instruccions de sortida per a dones en situació de risc. Recomana, per exemple, baixar-se l’app del ‘My 112’ i parlar cada dia amb una persona de confiança.

De l’altra, també hi ha recomanacions de caràcter comunitari: què fer i què no fer, dirigit a ciutadania en general, a xarxes veïnals i a comerços, amb instruccions senzilles del que es pot fer per detectar i donar suport a situacions d’aquest tipus. Entre els consells hi ha no desentendre’s d’una persona que se sap que pateix violència masclista i, per contra, mantenir-hi contacte i generar-hi un vincle. En paral·lel, l’Ajuntament de Barcelona contactarà proactivament amb les xarxes comunitàries i de barri existents per donar-los indicacions de detecció i prevenció de violència masclista, informació de serveis i distribuir eines i guies d’actuació.

En aquest període també es garanteixen les places d’allotjament d’urgència per a dones que pateixin violència masclista mitjançant el recurs tant a pensions com a 200 pisos turístics mitjançant l’acord amb l’operador Apartur.  La resta de serveis de l’àrea de Feminismes –com els Punts d’informació i atenció a les dones, l’Agència Àbits i la Unitat municipal contra el tràfic d’éssers humans– continuen actius telemàticament i han atès una mitjana de 838 dones cada setmana.

Nou telèfon d’assessorament jurídic

Des de l’1 d’abril, l’ajuntament ha habilitat un telèfon de 10h a 18h perquè les dones puguin resoldre qüestions específiques vinculades a temes laborals, guarda de menors, sistema judicial o violència masclista, entre altres. 

Pel que fa a l’atenció als homes, s’amplia l’horari d’atenció telefònica del Servei d’Atenció a Homes per la promoció de relacions no violentes (SAH). És un recurs especialitzat per a homes que desitgen canviar les seves relacions personals per evitar l’ús de qualsevol tipus de violència, que ara s’amplia per a qualsevol home que es trobi en dificultats per a gestionar emocionalment el confinament derivat de l’estat d’alarma pel virus COVID-19.

Treballadores de la llar

El consistori també ha habilitat serveis telefònics pensats per a treballadores de la llar de 6h a 24h per oferir suport emocional i atenció psicològica, un telèfon per fer consultes i resoldre dubtes sanitaris de protecció davant la covid-19, així com un telèfon per assessorar jurídicament sobre drets laborals en qüestions relacionades exclusivament amb l’emergència sanitària. A més, s’ha posat a disposició de les famílies contractadores un telèfon de referència per assessorar-les sobre el que es pot oferir a les persones contractades en matèria laboral, davant la crisi del COVID-19.

Nou comentari