Asisted reivindica el rol dels assistents a domicili com a pilar de l’atenció a la dependència

L'associació reclama més reconeixement per part de les institucions, amb motiu del Dia del Cuidador i en el context Covid

Prop de 2,3 milions de persones reben assistència domiciliària a l’estat espanyol. Es tracta de persones grans i / o dependents que requereixen un acompanyament continuat per garantir el seu benestar en l’entorn domiciliari. Amb motiu del Dia del Cuidador que impulsa la Societat Espanyola de Geriatria i Gerontologia (SEGG), ASISTED reivindica un reconeixement per part de les institucions i de la societat al paper fonamental que tenen els assistents a domicili.

En aquest sentit, ASISTED reivindica un canvi de rumb en el model d’assistència a la dependència amb polítiques públiques que apostin per l’envelliment en l’entorn domiciliari: “Un nou enfocament requereix d’una proposta de formació reglada i homologada que permeti crear perfils qualificats, amb coneixements apropiats i estandarditzats que permetin regular una carrera professional amb garanties sociolaborals que assegurin la creació d’ocupació de qualitat i de vocacions professionals “, explica Gabriel Calzado, president de la companyia catalana amb més de 40 anys d’experiència en el sector. Actualment, quatre de cada deu espanyols destinen més de 20 hores setmanals a l’atenció de la seva gent gran. El 85% són dones i majors de 65 anys.

Per a ASISTED, és urgent donar resposta a un context de present i de futur que ja situa l’atenció en l’entorn domiciliari com a peça fonamental per atendre l’augment de la demanda que han experimentat aquest tipus de recursos, principalment des que va esclatar la crisi de la Covid-19. L’impacte de la pandèmia en els centres residencials ha comportat, entre altres conseqüències, el fet que les famílies plantegin opcions alternatives per atendre la gent gran, duplicant així el volum d’activitat habitual. 

ASISTED compta amb 800 treballadors en plantilla en règim general de la Seguretat Social, un pla de formació continuada adaptat a les habilitats de cada assistent i un conveni laboral propi, l’únic existent en aquest sector actualment, que té la finalitat de combatre l’economia submergida i el intrusisme que tradicionalment han envoltat aquesta activitat: “La qualitat dels llocs de treball que es generen actualment en el sector depenen de l’compromís que cada companyia té amb el seu equip humà i té com a límit un marc legal vigent que creiem que ha d’evolucionar per que aquelles companyies realment compromeses amb l’atenció a la dependència puguem donar passos més enllà “, reivindica Gabriel Calzado.

Creixement de l’activitat en el context Covid

El volum d’activitat en l’àmbit de l’assistència a domicili es va duplicar entre els mesos d’abril i setembre passats, fruit de les noves necessitats que ha generat la greu situació viscuda en els entorns residencials. Aquesta situació revelada per la companyia confirma les previsions que ja va avançar a la primavera l’Institut de Coordenades de Governança i Economia Aplicada, quan assegurava que el ritme de creixement de l’activitat en aquest sector se situaria en més d’un milió i mig de persones ateses a final d’aquest 2020.

Davant aquesta nova onada de contagis, ASISTED preveu una tendència similar amb un augment d’activitat que portarà moltes famílies a atendre la gent gran a casa i a sol·licitar serveis professionals especialitzats. Segons Asisted, el comú denominador que comparteixen les demandes registrades durant aquest període són els valors de seguretat i de confiança en serveis professionals que controlin tot el procés d’assistència, la contractació d’un perfil qualificat per al desenvolupament d’una atenció adequada i de qualitat, lluny del plantejament de startups i agències de col·locació.

En la situació sanitària actual, davant la incipient segona onada de la pandèmia i amb les crisis viscudes a les residències de la tercera edat, les famílies de persones amb dependència estan optant cada vegada més per sol·licitar assistència a domicili per tenir cura dels seus éssers estimats.

L’assistència domiciliària, un sector refugi en temps de crisi

Amb la crisi sanitària actual i l’econòmica que s’acosta, hi ha sectors estratègics que estan veient com els seus serveis cobren un paper essencial i són cada vegada més demandats. El de l’assistència i l’atenció a la dependència es troben entre aquests sectors refugi. L’augment de la demanda de serveis assistencials evidència també la necessitat de talent i professionals preparats i amb experiència.

Actualment, la companyia assisteix 1.500 persones diàriament gràcies als prop de 800 assistents i treballadors que té en plantilla. Aquestes xifres, però, veient la tendència a l’alça en la demanda de serveis assistencials a domicili, és molt probable que s’incrementin, tant la de persones assistides com la de professionals que proporcionin aquesta assistència.

Nou comentari