L’Ajuntament de Barcelona habilita telèfons per donar suport psicològic a la ciutadania

Es farà acompanyament emocional i del dol i s'atendran de forma especialitzada alguns col·lectius específics

L’Ajuntament de Barcelona i el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC) han acordat donar un impuls addicional al servei d’atenció telefònica per donar suport emocional a la ciutadania davant del confinament contra el coronavirus. La mesura tindrà una vigència inicial de tres mesos i busca preservar la salut mental de la població, especialment de les persones més vulnerables, davant la certesa que la situació actual pot provocar situacions de deteriorament en la salut mental. El número de telèfon que es posarà en marxa és el 649.756.713 i l’horari d’atenció serà de dilluns a diumenge de 9.00 a 20.00 hores.

Les línies, de moment quatre, s’activaran progressivament, en funció de la demanda, fins arribar a un màxim de 18 i seran ateses per fins a 36 psicòlegs amb expertesa en l’àmbit de les emergències. L’objectiu és atendre qualsevol persona que ho necessiti per tal de fer una primera atenció de contenció i, en cas de detectar que alguna persona necessita una atenció psicoterapèutica o tractament psiquiàtric, se la derivarà al servei pertinent. Algunes línies seran per fer acompanyament al dol.

La situació actual d’incertesa i l’obligació de confinament, que s’ha allargat més del que estava previst inicialment, pot afectar la salut mental de la ciutadania. Les emocions més freqüents que es poden sentir davant d’aquesta situació són la por o el pànic, la solitud, la incertesa, la ira, la tristor, l’avorriment, l’angoixa o l’estrès, entre d’altres. A més a més, aquesta situació pot ser encara pitjor entre les persones que es troben aïllades per haver estat diagnosticades amb la malaltia o per haver tingut contacte amb algun cas positiu, especialment si es troben soles. En els casos més extrems, les persones que moren soles i les famílies que no poden acompanyar-les en un moment tan tràgic també poden patir dols complicats. L’acord al qual han arribat l’Ajuntament de Barcelona i el COPC pretén ajudar a gestionar aquestes emocions per evitar que es converteixin en un greu problema de salut mental.

La regidora de Salut, Gemma Tarafa, i Guillermo Mattioli, degà del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, han dit que el temps pot passar a poc a poc i el confinament fer-se llarg. “No és una cursa de 100 metres llisos, és una cursa de fons, una marató”, diuen.

El nou telèfon, al qual pot trucar tothom, complementa serveis d’escolta activa adreçats a sectors específics que ja estan en funcionament des de fa dies. Durant els primers dies del confinament, les trucades eren d’angoixa claustral, però ara consideren que en les properes setmanes moltes persones viuran en una sensació de “dol confinat”. Les trucades poden ser llargues, d’uns 30 minuts, però no es fa tractament psicològic, sinó que s’escolta, s’empatitza i es redirigeix la persona cap a altres serveis psicològics si cal.

Entre els serveis específics que ja funcionen hi ha el suport emocional als autònoms amb la col·laboració de les fundacions PIMEC i Salud y Persona funciona des del juny del 2019. Consisteix a oferir suport psicològic telefònic a les persones que treballen com a autònomes i a les petites empreses que hi ha al ciutat. Amb la situació que ha generat la covid-19 és previsible que aquest sector econòmic pateixi especialment les conseqüències i, per aquesta raó, el servei es reforçarà i es potenciarà. El número de telèfon és el 900.505.805, funciona ininterrompudament des de les 6.00 a les 24.00 hores, els 365 dies de l’any, i està atès per psicòlegs. La clau d’accés a aquest servei específic és ‘AUTONOMS2020’.

El suport emocional a les treballadores de la llar i de la cura, a través del número 900.505.805 també ofereix suport a les treballadores de la llar i de la cura, en aquest cas amb la clau ‘DOMICILIO2020’. Aquestes feines estan desenvolupades majoritàriament per dones, en moltes ocasions en l’entorn de l’economia informal. Amb l’actual context, diverses treballadores d’aquest sector han manifestat cert grau de malestar per algunes situacions que viuen en relació als serveis d’atenció personal que realitzen a domicili.

El Servei de Prevenció de Riscos Laborals de l’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa un nou servei d’assessorament psicològic per al seu personal que treballa aquests dies en serveis considerats essencials, així com pautes d’autocura per encarar l’actual situació de la millor manera possible.

També amb el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC) i la Fundació Galatea del Consell de Col·legis de Metges de Catalunya, l’Ajuntament ha impulsat un servei específic per oferir suport psicològic i emocional als professionals de serveis considerats essencials que estan atenent directament d’altres persones durant aquest període de confinament, com per exemple el personal del Servei d’Ajuda a Domicili (SAD). Aquest telèfon ja existeix per als professionals sanitaris i altres professionals col·legiats de salut, treball social i psicologia. En aquest cas el número de telèfon és el 93.567.88.56.

El Telèfon de l’Esperança, que funciona des de fa molts anys, ha ampliat el seu servei aquests dies, gràcies a l’acompanyament que fan persones voluntàries formades amb les quals l’Ajuntament de Barcelona també hi està treballant. El número actual és el 682.900.500 i funciona 24 hores al dia durant els 365 dies de l’any. Durant aquest dies està augmentant el número de trucades que reben amb el perfil d’una dona de mitjana o avançada edat que viu i se sent sola i que pateix un neguit provocat per l’estat d’alarma i la situació de confinament obligat.

El Servei d’Adolescents i Famílies (SAIF), impulsat pel departament de Joventut de l’Ajuntament, continua oferint atenció als adolescents i famílies amb adolescents a la ciutat de Barcelona. Ho fan a partir dels punts Aquí T’Escoltem i del Centre per Famílies amb Adolescents. El programa Aquí T’Escoltem ofereix escolta i acompanyament a adolescents i joves de 12 a 20 anys en diferents Espais Joves de la ciutat. En l’actual context s’han deixat de fer atencions presencials, però es pot contactar telemàticament i fer arribar qualsevol dubte de caire emocional. Igualment, en cas que se sol·liciti, es pot fer una atenció individualitzada per videoconferència. Es pot contactar a l’adreça [email protected] El Centre per Famílies amb Adolescents ofereix assessorament i atenció individualitzada o familiar i recursos i eines per l’exercici del rol parental a les famílies amb fills i fills de 12 a 20 anys. Durant l’estat d’alarma no es realitza atenció presencial, però es pot contactar telemàticament i es continua oferint assessorament i atenció individual i familiar amb professionals de l’educació social i la psicologia mitjançant videoconferència. Es pot contactar de dilluns a dijous de 9.00 a 13.00 hores i de 15.30 a 18.30 hores, o bé els divendres de 10.00 a 13.30 hores. Es pot fer via l’aplicació de missatgeria Whatssap al 680.178.972 o al correu [email protected]

El programa Konsulta’m, del departament de Salut de l’Ajuntament, es va desplegar en el marc del Pla de Salut Mental de Barcelona. Dos professionals clínics de cada centre de salut mental que hi ha la ciutat ofereixen assessorament sobre temes de salut mental als professionals que treballen a la comunitat amb adolescents i joves. A més a més, també ofereix atenció directa, sense cita prèvia i en equipaments juvenils de la ciutat a persones d’entre 12 i 22 anys. L’objectiu és prevenir i detectar precoçment problemes de salut mental. Tot i que en la situació actual ha calgut aturar les visites presencials, el servei segueix en marxa amb atencions telefòniques i via correu electrònic.

Més informació

Nou comentari