Renfe ha d'indemnitzar per retard els passatgers en l'estrena de l'Euromed ràpid Barcelona-València

La variant de Vandellòs allunya el tren de Salou i Cambrils i deixa el centre de Tarragona sense Euromed

El que havia de ser un dia històric en el corredor mediterrani, el de l'estrena del nou Euromed ràpid que uneix Barcelona i València amb 2 hores i 35 minuts –entre 35 i 45 minuts menys que fins ara– ha quedat aigualit per un dels retards típics de Renfe, que ha sigut de 40 minuts. D'aquesta manera, el primer dels nous Euromed ràpids no només no ha escurçat el viatge respecte del que hi havia fins ara, sinó que ha obligat la companyia a indemnitzar els 161 passatgers del comboi amb l'import de la meitat del bitllet. La companyia ha dit que el retard s'ha produït "per qüestions de logística" al tram de Can Tunis, a la sortida de Barcelona, segons Renfe.

Els dies que el servei funcioni bé, el viatge finalment s'escurçarà gràcies a la posada en marxa de la nova variant de Vandellòs, inaugurada després de dues dècades d'espera i 700 milions d'euros invertits. Amb l'entrada en servei de la via doble, els trens Euromed es poden desviar per la línia del TAV entre l'estació del Camp de Tarragona i Barcelona. 

El projecte ha permès suprimir l'últim tram de via única entre Barcelona i València. Fins a la matinada d'aquest dilluns els tècnics d'Adif han treballat per enllestir els últims serrells de la connexió del corredor mediterrani. Durant aquesta setmana la via tindrà una limitació temporal de velocitat de 80 km/h per tal d'acabar de posar en servei la nova infraestructura. A més, els operaris faran operacions tècniques durant les nits. El pròxim cap de setmana, Adif auscultarà la via amb trens laboratori per garantir el pas de combois a una velocitat màxima de 200 km/h a partir de dilluns vinent.

El nou projecte disposa de 64 quilòmetres de vies incloent-hi els ramals de connexió. Des d'aquest dilluns hi circulen els trens de passatgers i de mercaderies que fins ara passaven per un tram de 39 quilòmetres amb via única. Renfe ofereix vuit viatges diaris entre Barcelona i València, un dels quals no s'atura a les estacions del Camp de Tarragona ni a la de Castelló. Els trens de llarga distància circulen per un nou ramal fins a l'estació de l'AVE del Camp de Tarragona i han de canviar d'ample ferroviari a la Boella –al sud de l'aeroport de Reus–, ja que les dues vies de la variant de Vandellòs s'han construït inicialment amb ample ibèric, de 1.668 mm. Els combois continuen fins a Barcelona per les vies del TAV.

Així, retallen temps de trajecte entre la capital catalana i la valenciana, però eviten l'estació urbana de Tarragona, que es queda sense trens d'altes prestacions. Per la seva banda, els combois de la línia R16, els Talgo i els trens de mercaderies es desvien des de la variant cap a un nou ramal de via única per Vila-seca i l'estació urbana de Tarragona. En aquest cas, però, el temps de viatge no s'escurça gaire.

El tancament del tram de via única obligarà els usuaris del ferrocarril a desplaçar-se més lluny per agafar el tren. A Cambrils l'estació queda als afores de la ciutat i Salou deixa de tenir parada al corredor mediterrani. Els usuaris de Salou tenen diverses alternatives: desplaçar-se a Cambrils o a Vila-seca, o utilitzar el baixador de PortAventura, on s'ha creat la nova R17. Aquesta línia és, a la pràctica, un tren llançadora fins a l'estació de Tarragona per poder fer transbord cap a altres línies. Només quan s'obri el parc d'atraccions, l'R17 oferirà un tren directe per sentit fins a Barcelona i a l'estiu afegirà una altra freqüència entre la ciutat comtal i PortAventura.

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?