El candidat a l’alcaldia de Barcelona Manuel Valls ha proposat aquest dilluns estudiar que el transport públic sigui gratuït, “com ho és l’escola o la policia”, atès que en altres ciutats es planteja i serveix per millorar la connectivitat, encara que és conscient que seria una irresponsabilitat anunciar la gratuïtat de tot.
També defensa obrir l’aeroport de Barcelona les 24 hores: “Seríem l’únic ‘hub’ del sud d’Europa que facilitaria aquest trànsit, amb capacitat de connexió amb Europa, Amèrica i Àfrica”, ha dit en un debat del Col·legi d’Enginyers de Camins de Barcelona, i ha afegit que seria necessari vigilar el soroll.
Creu que el transport ha de ser 100% gratuït en dies de contaminació, la qual cosa considera un problema de salut pública, i veu necessari estudiar les restriccions per al cotxe, “encara que són mesures que molesten la gent”.
S’ha mostrat contrari als peatges en dies de contaminació perquè en la seva opinió afecten les persones més febles, que viuen lluny “perquè no poden afrontar els preus del lloguer de Barcelona”.
Valls no prioritza el tramvia per la Diagonal, sinó l’autobús urbà i metropolità, millorar el metro, la mobilitat sostenible, l’estació de Sants, i que la connexió entre el centre de la ciutat i l’aeroport duri 26 minuts com a màxim.
Vol millorar les infraestructures de mobilitat i, especialment, Rodalies, que assegura que necessiten un gran pacte entre Barcelona, l’AMB, l’Estat i la Generalitat per assolir les inversions necessàries.
Àrea metropolitana i Constitució
Valls també aspira al fet que Barcelona lideri projectes metropolitans i al fet que, en una possible reforma de la Constitució, la Barcelona metropolitana s’incorpori en la Carta Magna com un “element de força d’Espanya” per enfortir pactes entre la ciutat i l’Estat.
Preguntat sobre la remunicipalització de serveis, ha respost que són necessàries les col·laboracions eficaces entre allò que és públic i el que és privat, i, sobre l’aigua, ha defensat millorar serveis públics en comptes de veure defectes en els privats.
“Abans d’anar a criticar un servei privat que tots consideren com un bon servei i per delegació pública des de fa anys, mirem el que en el servei públic actual funciona o no”, ha dit.
I ha insistit: “Si el servei de l’aigua a Barcelona és de qualitat i la relació qualitat-preu és acceptada i convé als barcelonins, em sembla que no hem de canviar”.
Sobre les superilles, veu bé repensar la ciutat però demana analitzar-ne la implantació i mirar-la amb la perspectiva de la ciutat en el seu conjunt; i sobre les Glòries, no veu que s’estiguin dissenyant com l’eix de Barcelona, i defensa prioritzar l’ordre i la seguretat en espais com el ‘mercat de la misèria’.