Tramvia, taxi i la independència per arreglar Rodalies, polèmiques del debat sobre mobilitat

La trobada electoral a 8, organitzada pel TOT Barcelona i l'Ateneu Barcelonès, ha abordat els principals reptes de Barcelona en desplaçaments i contaminació

El tramvia per la Diagonal, el conflicte entre taxis i VTC i la independència de Catalunya per a via per arreglar la xarxa de Rodalies han estat els principals motius d'enganxades entre els 8 candidats a les eleccions municipals del 26M que han participat aquest divendres al debat organitzat pel TOT Barcelona i l'Ateneu Barcelonès. La trobada tenia l'objectiu de confrontar les propostes i diagnosis sobre mobilitat de les principals llistes que opten a l'Alcaldia de Barcelona. Moderat per la directora del TOT Barcelona, Sílvia Barroso, la cita ha abordat els majors reptes de la ciutat durant més dues hores a l'auditori de la centenària entitat.

Hi han participat Eloi Badia (BComú), regidor de l'equip de govern i número 7 de la llista d’Ada Colau; Francina Vila (JxCat), regidora del grup municipal del PDCat i número 7 de la candidatura de Joaquim Forn; Carlos Rivadulla (Barcelona pel Canvi-Ciutadans), número 11 de la llista de Manuel Valls; Josep Salas (ERC), enginyer i número 12 de la llista d’Ernest Maragall;  Albert Batlle (PSC), número 3 de la llista de Jaume Collboni i exdirector dels Mossos; Oscar Ramírez (PP), conseller de districte i número 2 de la candidatura de Josep Bou; Marc Cerdà (CUP), número 4 de la llista d’Anna Saliente; Jordi Graupera (BeC), cap de la llista de Barcelona És Capital - Primàries.

Foto conjunta dels 8 participants i la moderadora del debat sobre mobilitat / Jordi Play

Foto conjunta dels 8 participants i la moderadora del debat sobre mobilitat / Jordi Play

El tramvia per la Diagonal enfronta els candidats

Francina Vila (JxCat) ha apostat per unir els dos tramvies, però a través de la línia de bus elèctric D30. Per aquesta via ja podria estar feta la connexió, ha lamentat. També ha demanat estudiar bé la demanda abans d'hipotecar la ciutat amb una estructura ferroviària rígida i s'ha preguntat què passa si s'espatlla un comboi en hora punta. Òscar Ramírez (PP) ha coincidit amb Vila, tot i que parcialment: "Hem estat 4 anys debatent alternatives, van venir molts experts a la comissió d'estudi, i la solució no va ser concluent". "En cap cas es va poder demostrar que amb busos de gran capacitat es pogui suplir la demanda", afegeix. En canvi, sí que va veure en la comissió un intent "encobert" de certs partits de "congestionar tota la Diagonal". 

Albert Batlle (PSC) ha obert la porta a tirar endavant la primera fase d'unió entre Glòries i Verdaguer però estudiar traçats alternatius per arribar fins a Francesc Macià. La solució intermitja s'emporta les crítiques dels adversaris per proposar "un nyap". El tramvia, per a Batlle, "no és la prioritat número 1" i avisa que el traçat per la Diagonal és "irreversible". Per contra, Eloi Badia (BComú) ha estat categòric contra el bus elèctric: "Sobrepoblant la Diagonal d'autobusos no aconseguirem res". "Hem acabat la xarxa ortogonal", ha presumit el regidor, que ha assegurat que la major inversió aquest mandat ha permès "fer en 4 anys el que es va fer en 8 anys". Així, ha demanat "posar en marxa el tramvia que necessita la ciutat el dia 1 del nou mandat".

Un instant del debat sobre mobilitat / Jordi Play

Un instant del debat sobre mobilitat / Jordi Play

Jordi Graupera (BeC) ha destacat que el corredor de la Diagonal necessita una estructura de gran capacitat i ha alertat sobre el col·lapse de trànsit a les grans vies d'entrada i sortida: "No és veritat que el bus elèctric solucioni aquest problema, caldria fer un carril segregat i treure els busos que ja hi circulen". "Cal una infraestructura semi-rígida de gran capacitat", ha defensat. Marc Cerdà (CUP) ha posat en dubte l'essència del debat: "El dubte és quin model de Diagonal i de tramvia volen les veïnes, ja no hauria de ser unir o no les dues xarxes". "Hi ha una massificació de cotxes que no deixa passar els busos, pacifiquem la Diagonal!", ha reivindicat.

Pep Salas (ERC) ha apostat per fer passar el tramvia per la Diagonal "indiscutiblement". "La qüestió és com substituïm els cotxes: cal pensar en trajectes i no en vehicles", ha dit el candidat. En aquest sentit, donada la tipologia de trajectes que es fan a la Diagonal ha demanat "una capacitat i velocitat altes" per aquest corredor. Carlos Rivadulla (BpC-Cs) ha defensat que el tramvia "ara mateix no és una prioritat" i ha demanat prudència financera: "Estem davant d'una revolució de la mobilitat i encara no sabem quins usos voldran els ciutadans, estudiem-ho millor abans d'acometre una inversió tan gran que bloquejarà l'eix central de la ciutat, amb 28 carrers que creuen la Diagonal de Francesc Macià a Glòries". Badia li ha hagut d'aclarir què costaria l'obra, entre 150 i 200 milions d'euros, perquè el representant de Manuel Valls ha reconegut que desconeixia la xifra.

Francina Vila, Eloi Badia i Albert Batlle, al debat sobre mobilitat / Jordi Play

Francina Vila (JxCat), Eloi Badia (BComú) i Albert Batlle (PSC), al debat sobre mobilitat / Jordi Play

Retrets i escepticisme sobre el conflicte del taxi i els VTC

Després d'abordar la conveniència d'un peatge de congestió, eina que tots estan disposats a estudiar, la moderadora ha obert el capítol sobre taxis i VTC. Aquest bloc ha generat importants xocs, per la gran varietat de posicionaments. Graupera (BeC) s'ha mostrat partidari "d'obrir el mercat" de VTC sense "deixar tirats" als taxistes, rescatant-ne les llicències. Ramírez (PP) ha considerat "inconcebible" prescindir d'Uber i Cabify" i ha denunciat que les administracions "han jugat amb el sector": "És una maranya jurídica que portarà cua i la ciutadania no entén". Rivadulla (BpC-Cs), per la seva banda, ha reconegut que ha seguit usant Cabify després del retorn de l'empresa a la ciutat infringint el decret de VTC i ha acusat el taxi de contribuir a la pol·lució quan circula buit.

"És un mercat regulat i que té unes llicències, el taxi i les VTC són dos serveis que s'han de diferenciar perquè sinó estem fent trampes", ha advertit Eloi Badia (BComú), que ha celebrat la gestió metropolitana de la crisi. Pep Salas (ERC) ha considerat que el debat "s'ha tancat en fals" amb el decret de la Generalitat i que a 15 anys vista hi haurà "un procés de confluència" dels dos serveis. Pels "impactes" i "costos" que causarà, ha assumit, cal planificar ja una transició. 

Carlos Rivadulla (BpC-Cs), la moderadora Sílvia Barroso i Óscar Ramírez (PP), al debat sobre mobilitat / Jordi Play

Carlos Rivadulla (BpC-Cs), la moderadora Sílvia Barroso i Óscar Ramírez (PP), al debat sobre mobilitat / Jordi Play

En canvi per a Cerdà (CUP) la crisi del taxi i els VTC "s'ha tancat amb una victòria", la dels taxistes, i ha carregat contra la "fal·làcia" tecnològica: "El taxi té aplicacions i fa esforços molt grans per estar actualitzats". Un dels portaveus del sindicat més bel·ligerant de la vaga de taxis, de fet, s'ha incorporat a la llista dels anticapitalistes. Albert Batlle (PSC) ha criticat la "liberalització" unilateral de les VTC per part de l'Estat i ha demanat un programa de rescat de llicències perquè "un excés d'oferta serà pobresa per tothom". Finalment Vila (JxCat) ha lloat la gestió de la Generalitat i ha proposat centrar ara l'atenció en com fer més competitiu el sector: "L'amenaça ara és el taxi autònom i les administracions hem d'anticipar-nos", assenyala.

Rodalies fa emergir l'aspiració independentista

Els dèficits de Rodalies han enfrontat els candidats a l'últim bloc, que ha fet aflorar el debat sobre la independència de Catalunya. Graupera (BeC) ha apostat per "anar substituïnt Renfe com a gestor del servei de Rodalies" i que la Generalitat vagi "comprant mica en mica" l'operador estatal. "Fins que no expulsem l’Estat de la ciutat no portarem amb eficiència el servei de Rodalies", ha proclamat. Cerdà (CUP) ha lamentat que "les veines estan fartes d'un servei de Rodalies que haurien de ser un eix vertebrador però és un problema" i també ha reclamat la independència per rellançar la xarxa ferroviaria: "Cal marxar d'Espanya!"

"Com que de moment no ens en anem, d'Espanya, hem de donar passos", li ha replicat Batlle (PSC). Tot i formar part de la candidatura socialista, el partit que ha governat Espanya més legislatures en democràcia, l'exidrector de la policia no se n'ha estat de criticar la manca d'inversió: "Rodalies és un escàndol que no s'ha solucionat amb cap govern i no ens hi hem de resignar". Vila (JxCat) ha recollit el guant ràpidament: "Les forces polítiques que heu estat a l'Estat sou els primers que hauríeu de donar explicacions!".  

Marc Cerdà (CUP), Jordi Graupera (BeC) i Pep Salas (ERC), al debat sobre mobilitat / Jordi Play

Marc Cerdà (CUP), Jordi Graupera (BeC) i Pep Salas (ERC), al debat sobre mobilitat / Jordi Play

Badia (BComú) ha apuntat que si "simplement es complissin els compromisos" Rodalies faria un salt endavant evident. Ara bé, no ha fiat només a la inversió la millora de la mobilitat interurbana en tren: "Necessitem equilibri territorial, que hi hagi més habitatge assequible a Barcelona i més llocs de feina a l'àrea metropolitana". Salas (ERC) ha demanat "no cometre l'error de ser centralistes amb Barcelona", per exemple facilitant l'enllaç directe entre el Vallès i el Baix Llobregat que de retruc descarregaria les estacions de Barcelona de passatgers. També ha defensat exigir millores també en la gestió, no només en l'estructura material, i ha citat com exemple la recurrent pèrdua de cobertura mòbil durant els trajectes. 

Ramírez (PP) ha contestat al candidat republicà, en referència a la participació d'ERC al Govern català, que la gestió de Rodalies es responsabilitat de la Generalitat des de 2010. Ha insistit que "és fals que es digui que l'Estat no ha invertit mai", però ha concedit que hi ha molt marge de millora: "És evident que és millorables per l'antiguitat, la congestió dels túnels i els colls d'ampolla a l'entrada la ciutat". Per últim, Rivadulla (BpC-Cs) ha sostingut que la candidatura de Manuel Valls no vol "buscar culpables" però donat que a Rodalies "no s'estan complint les inversions" ha defensat que "s'han d'exigir". 

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?