El Parlament aprova el polèmic decret regulador dels VTC

JxCAT, ERC, Catalunya en Comú Podem i la CUP donen suport al 'cop' contra Uber i Cabify i Cs i el PP s'hi oposen

El Ple del Parlament de Catalunya ha convalidat aquest dimecres el decret llei del Govern sobre els VTC amb 87 vots a favor, 38 en contra i cap abstenció, i s'ha rebutjat fer-ne la tramitació com a projecte de llei. El decret llei ha aconseguit el suport dels diputats de JxCAT, ERC, PSC-Units, Catalunya en Comú Podem i la CUP, però Cs i el PP hi han votat en contra. Durant el debat, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha defensat el decret llei i ha dit que el Govern no té “res en contra” de les VTC. Tot i així, ha advertit, la convivència amb el taxi “s’ha trencat d’un temps ençà” perquè, si bé eren serveis que “havien estat concebuts per conviure”, més endavant les VTC “han volgut saltar el seu àmbit i envair el d’un altre”. Per això, ha remarcat, existeixen dues regulacions.

Calvet ha volgut destacar que el conflicte actual existeix per la pràctica d’unes companyies concretes mentre que hi ha empreses que funcionen “sense problemes i normalitat” amb el decret llei aprovat pel Govern. “Les VTC clàssiques funcionen sense fer de taxi; hi ha 1.000 llicències funcionant amb normalitat i 1.500 de caràcter temporal pel Mobile World Congress”, ha afirmat. El conseller també s’ha preguntat per quina raó, “si tan preocupa la competència”, ningú s’inquieta per la que es produeix dins el sector de les VTC, on quatre empreses tenen la meitat de les llicències que hi ha a Catalunya, un fet que “redueix la competència i facilitat l’abús de posició i la pràctica oligopolística”.

El conseller també s’ha defensat de les crítiques per considerar-les “provincianes”. Per Calvet “no és cert” que amb la marxa d’Uber o Cabify s’enviï “un mal missatge pels emprenedors”. En aquest sentit, ha defensat la gestió del Govern que ha actuat a formes similars com ho han fet Nova York, París, Berlín o Londres. Els serveis d’aquestes plataformes, ha explicat, “s’han hagut d’adaptar als reglaments” de les grans urbs i això no ha representat que se’n posés en dubte el lideratge tecnològic. Calvet no es resigna a pensar que Barcelona perd atractiu tecnològic en no haver-hi presència d eles noves plataformes que operen a través de VTC. “El lideratge tecnològic de Barcelona no es pot circumscriure a la presència d’Uber”, ha exclamat, agregant que “no és Uber sinó altres coses les que ens han de preocupar”.

Valls avala a França el que rebutja aquí

El conseller també ha rebutjat que la gestió del Govern hagi provocat l’acomiadament dels conductors que treballaven per les VTC. Calvet ha qüestionat que Uber i Cabify puguin marxar d’un dia per l’altre i “deixar a l’estacada” a centenars de treballadors. A més, els ha acusat de fer servir els treballadors com a “arma en la seva guerra, no per crear treball digne, sinó per desregular el mercat”. Calvet han insistit en criticar els crítics i els ha culpat de fer “una lectura simplista” del conflicte per dir que el Govern havia cedit al “xantatge” dels taxistes. “Hem regulat a favor dels ciutadans”, ha reblat. Amb tot, però, Calvet ha manifestat que el decret llei “no és una solució definitiva” i ha avançat que a l’abril es vol iniciar les tràmits d’una llei que reguli aquest àmbit.

Calvet també ha soprès amb una dada a favor del seu argument i és que, segons ha explicat, la proposta dels 15 minuts de precontratació no és original perquè es va proposar a França, "signada pel llavors minsitre Manuel Valls, el candidat de Cs, partit que ens dóna lliçons sobre què fer sobre aquest tema".

Els decret llei ha rebut el suport de JxCAT, ERC, Comuns i CUP. S’hi han oposat en canvi Cs i PP. La diputada de Cs Marina Bravo ha dit que el decret llei crea “inseguretat jurídica” i ha considerat “increïble” que el Govern no tingui en compte el dictamen del Consell de Garanties Estatutàries que adverteix sobre els efectes pel que fa a la competència. Bravo ha considerat que el decret és “una barbaritat jurídica i un despropòsit per a la ciutadania”. Per la seva banda, el diputat del PP Santi Rodríguez ha volgut ressaltar la “paradoxa” que per una banda es vulguin impulsar les noves tecnologies i després els “limiti l’aplicació de les novetats”.

A favor del decret llei s’han expressat el PSC, Comuns i la CUP. El diputat socialista Jordi Terrades s’ha mostrat partidari de regular tots els “modes de transport” per “garantir la qualitat del servei”. El diputat dels Comuns David Cid ha posat èmfasi en el fet que empreses com Uber paguen els seus impostos a Holanda i no a Espanya i que es promouen condicions laborals precàries perquè “uns pocs guanyin molt”. Vidal Aragonès, de la CUP, ha defensat el decret llei, per frenar l’activitat dels “especuladors” i les pràctiques abusives del sistema capitalista.

En motiu del debat sobre el decret llei uns 300 conductors de VTC s'han congregat davnat del Parlament de Catalunya per demanar que no es convalidés. Mentre, representants del món del taxi han seguit el debat des de dins de l'hemicicle. Entre els assitents al debat hi havia el portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, que més tard ha celebrat l'aprovació del decret en una piulada en què s'ha mostrat "orgullós" del seu país.

Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?