Cs demana excloure els hospitals del Mar i de la Vall d'Hebron de la Zona de Baixes Emissions

Celestino Corbacho presenta les al·legacions del grup taronja a l'ordenança, entre les que hi ha també alliberar el divendres tarda

Ciutadans vol llimar les afectacions de la futura Zona de Baixes Emissions (ZBE) que entrarà en vigor el proper 1 de gener i ha presentat una bateria de 8 al·legacions. El regidor Celestino Corbacho les ha desgranat aquest dimecres en roda de premsa i ha detallat que el grup confia negociar-les amb el govern municipal abans de l'aprovació definitiva de l'ordenança al ple del 20 de desembre.

L'esmena més destacada és la delimitació geogràfica: Cs demana que el veto als vehicles més contaminants es circumscrigui únicament a l'àmbit de rondes i quedin exemptes la falta de Collserola i el litoral. La raó primordial és facilitar l'accés de veïns metropolitans als hospitals del Mar i de la Vall d'Hebron. “Imagini una persona que viu a Vilafranca i ell o un familiar ha d'anar a Vall d'Hebron: li estem dient que s'ha de canviar el cotxe tot i que a la seva zona no hi ha ZBE”, adverteix.

Corbacho assumeix que “si aquests hospitals estiguessin al centre de la ciutat, com d'altres ho estan, seria un problema fer una exempció”. En canvi la ubicació perifèrica dels dos equipaments sanitaris al seu parer és una oportunitat, perquè són en barris “que no tenen una alta densitat de trànsit” ni “una mobilitat gaire alta”. “L'efecte sobre la contaminació no seria molt important mentre que els beneficis sí que ho serien”, resumeix.

Àmbit de rondes al que vol limitar Cs la nova ZBE i ubicació dels hospitals del Mar i de la Vall d'Hebron / Cs Barcelona

Àmbit de rondes al que vol limitar Cs la nova ZBE i ubicació dels hospitals del Mar i de la Vall d'Hebron / Cs Barcelona

Els 10 permisos anuals als que tindrà dret cada vehicle contaminant, pagant dos euros cada vegada, no els semblen suficients: “Qui em diu a mi que no necessitaré fer un tractament a l'hospital durant tres mesos?”, assenyala el regidor. “Aquest sistema de 10 dies no està pensat per això”, censura.

Cs també demana altres canvis, com l'horari de la restricció. Vol que els divendres la limitació s'acabi a les 16h en lloc de les 20h per facilitar operacions sortida esgraonades “com recomana la DGT”. També reclama “crear un departament d'atenció al ciutadà” que en un futur assessori als veïns amb dret a subvencions tipus Pla Renove.

El govern municipal rebutja que la ZBE pugui comportat sobretot una substitució de vehicles més que no pas una reducció, el que enerva visiblement Corbacho. “Miri, no s'enganyi, vostè podrà restringir el trànsit al centre de la ciutat com han fet moltes ciutats, però el vehicle a dia d'avui és una necessitat per a molta gent”. “Pel que s'ha de treballar és perquè el cotxe del futur sigui totalment diferent, que no contamini i més compartit”, sosté.

Celestino Corbacho en roda de premsa aquest dimecres / MMP

Celestino Corbacho en roda de premsa aquest dimecres / MMP

Amb un insòlit enfocament de capitalitat catalana, Cs reivindica que “Barcelona és una referència per a 5 milions de persones” i que mentre no millori la xarxa de Rodalies i altres fórmules de transport públic calen incentius per renovar la flota. En aquest sentit, el grup municipal demana també ampliar a la moratòria d'un a dos anys per als petits transportistes. Corbacho ha citat com a exemples els paradistes de mercats ambulats, pintors o lampistes pels qui el vehicle és un puntual del seu modus vivendi.

Finalment s'oposen a un punt de l'ordenança que ha passat prou desapercebut: la potestat de fer-hi retocs a través de decrets d'alcaldia. “Els canvis s'han de poder discutir i per a això hi ha el ple de Barcelona, que es pot convocar de forma extraordinària en 24 hores”, ha recordat.

Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?