Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
“Recuperar” les voreres o la seguretat dels vianants?
  • CA

Fa un parell de setmanes, amb gran ressò mediàtic, un grup de 100 entitats van presentar una proposta amb el clàssic segell en comú: “Recuperem les voreres. Fem fora les motos de les voreres”.

Dic clàssic segell en comú per definir aquesta manera tan tramposa, manipuladora, tremendista, amb que els comuns i tot el seu entorn “bategen” campanyes. Ara diuen “recuperem les voreres”. Recuperar, segons el diccionari, implica tornar a tenir la possessió d’alguna cosa que s’havia perdut. Quan els vianants han perdut les voreres? Mai, és fals. Que en alguns llocs cal prioritzar actuacions a favor del vianant, sens dubte, però ni mai hem perdut ni les motos són la principal afectació en l’ús de les voreres dels vianants.

En aquest segell en comú també trobem expressions com “pacificar entorns escolars”, com si abans de la seva intervenció hi hagués un conflicte bèl·lic, una situació de violència extrema davant les nostres escoles. Aquest tremendisme ha arribat al ridiculisme més patètic aquest estiu amb allò de convertir els parcs i jardins de la ciutat en “refugis climàtics”.

En fi. No és el tema de l’article d’avui, però sí és la manera de procedir aquest personal. I sí, aquestes 100 entitats signants són clarament trama en comú. Tinc dubtes que entre les 100 entitats apleguin 100 persones diferents, perquè això sí, els comuns són molt actius, i estan fent que l’eixampli respiri, mentre pacifiquen les escoles, mentre pedalen en bici i alhora també caminen.

I un cop més, un objectiu que podria tenir punts en els que molts hi estaríem d’acord, com la priorització dels vianants en voreres i altres zones de vianants, en mans d’aquest personal només és una excusa per combatre un dels seus grans arxienemics: les motos. Les motos no generen problemes per als vianants gairebé mai. Sí que és cert que hi ha comportaments incívics que cal combatre, no tolerar. I sí que hi ha zones de la ciutat on cal ordenar millor l’aparcament en vorera, fent-lo desaparèixer en les voreres estretes (ja pràcticament no n’hi ha) i ordenant-lo millor en voreres més amples com les de l’Eixample, per evitar aparcament vertical en relació a la via, fent que l’aparcament entre arbre i arbre de motos i bicis sigui en diagonal, enganxat a la via, per no molestar gens als vianants. Això són coses raonables, com també ho seria permetre aparcaments en dies feiners i no en dies festius. I moltes altres.

Però res d’això raonable té cabuda en l’argumentari aquest personal. Ells volen prohibir, fer fora, les motos. Les motos culpables de tot. Les motos, que serien les que haurien “segrestat” la possessió de les voreres, que ara cal “recuperar”.

Més enllà del fanatisme intolerant en relació a centenars de milers de veïns d’aquesta proposta, hi ha una altra cosa que aquestes entitats deliberadament ignoren, i que l’Ajuntament de Barcelona ha volgut amagar, fet que per a mi converteix aquesta situació en un autèntic escàndol municipal.

Bicicletes i patins són el 3% de la mobilitat en dia feiner a la ciutat, però són els causants del 40% dels atropellaments a vianants, la majoria dels quals a les voreres de la ciutat. Sí, bicicletes i patins, en pocs anys, i mercès a la impunitat en comú amb el seu incivisme, s’han convertit en la principal amenaça per als vianants a la nostra ciutat. I el que ha passat amb això ha quedat incontestablement retratat, reflectit, a una de les eines fonamentals que té la ciutat de Barcelona, des de fa molts anys, per al seguiment de fets delictius i de problemes de convivència: L’enquesta de victimització.

Doncs bé, aquesta enquesta pregunta en el bloc sobre la convivència als barris/ciutat, quina creuen els enquestats és la principal amenaça per a la convivència a la ciutat.

I, quines coses, oi?… les molèsties causades per bicicletes i patins són, per a un 39,8% dels veïns el 2020 i per a un 38,9% el 2021, el principal problema, uns percentatges que han convertit les molèsties causades per bicis i patins en el segon problema més greu de convivència, d’amenaça per a la convivència que té la ciutat. Per contextualitzar, l’any 2015, abans de l’arribada de Colau i els seus comuns a l’Ajuntament, només un 1,7% dels veïns consideraven un problema les molèsties causades per l’incivisme de bicis i patinets, el problema 12 de 12 a la ciutat.

Si volem recuperar les voreres el primer que cal és acabar amb l’amenaça permanent als vianants que protagonitzen bicicletes i patins. Això sí és un problema, i greu, no les motos aparcades a voreres, per més que calgui evitar també l’incivisme en aquest àmbit.

Però, i aquí ve el que considero un escàndol inadmissible: què és el que ha fet l’Ajuntament Colau i aquesta obedient trama associativa en comú davant aquest problema més greu per a la convivència a la ciutat per a un 39% dels veïns, segon problema més greu de convivència de tots i principal per als vianants? Doncs dues coses:

  • La primera, deixar de fer, a l’enquesta de victimització, la pregunta sobre els problemes més greus per a la convivència. A l’enquesta de l’any 2022 ja no es va fer la pregunta, per això les últimes dades són del 2021. Si no faig la pregunta, no existeix el problema, van pensar Colau i els seus Comuns
  • La segona fer que la seva obedient trama associativa en comú impulsés manifestos i propostes com aquesta que reclama recuperar les voreres fent fora les motos.

Si calgués recuperar les voreres, el primer que caldria és acabar amb l’amenaça als vianants de bicicletes i patins, que són el segon problema més greu de convivència a la ciutat. Una ciutat que persegueixi implacablement la principal amenaça a la convivència que tenen els vianants, que és aquest incivisme de bicicletes i patins, estarà llençant un clar missatge de no tolerància amb les conductes incíviques, siguin quines siguin, fins i tot els aparcaments incívics de motos a les voreres, ni que siguin tan pocs que ni tan sols estiguin a la llista de problemes d’incivisme que identifiquen els veïns.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: fat boy a març 10, 2023 | 18:18
    fat boy març 10, 2023 | 18:18
    El colofo sera Recuperem els ramats de cabres al Passeig de Gracia.
    • Icona del comentari de: JordiP a març 13, 2023 | 10:33
      JordiP març 13, 2023 | 10:33
      Molt bo!
  2. Icona del comentari de: Xavier a març 10, 2023 | 21:11
    Xavier març 10, 2023 | 21:11
    Algu ho havia de dir. Gràcies.
  3. Icona del comentari de: Menys cartells de propaganda i més neteja a març 10, 2023 | 21:19
    Menys cartells de propaganda i més neteja març 10, 2023 | 21:19
    Si senyor: fora motos, patinets, bicicletes i demés andròmines de les voreres, plantar arbres als escocells buits i senyalitzar-los mentre no hi siguin i que els serveis de neteja, a més de fer-se veure movent amunt i avall tot el dia els vehicles, netegin de tant en tant les cagarades dels gossets amb amos bruts, tal com ho fan a les zones turístiques i la part alta de Barcelona
    • Icona del comentari de: JordiP a març 13, 2023 | 10:32
      JordiP març 13, 2023 | 10:32
      D'acord, però permete'm afegir que, a més de plantar arbres, es podrien tapar els escocers per a guanyar vorera útil. Actualment són un obstacle de gran eficàcia per a compactar els vianants cap les parets. I l'espai entre escocers són ara l'aparcament de motos més eficient i civilitzat. Si volem retirar les motos de les voreres hem de començar per a reservar-les exclusivament als vianants. Antigament (en temps de l'alcalde Simarro) hi havia una mena de tapadores de ciment armat amb obertures per a l'entrada de l'aigua. I ara hem vist que hi algun escocer emplenat d'una grana semipermeable força útil, especialment en parades d'autobus, senyal de que encara hi queda a l'Ajuntament algú que pensa una mica en l'usuari.
  4. Icona del comentari de: Colau Lover a març 11, 2023 | 07:55
    Colau Lover març 11, 2023 | 07:55
    En general aquest és el modus operandi d'aquesta gent. O bé agafen un problema social, identifiquen incorrectament les causes i t'apliquen la seva medicina homeopàtica o bé generen un problema de novo i ells mateixos et venen la solució que sovint acaba generant un tercer problema. La funció de l'activisme hauria de ser conscienciar a la societat però les solucions s'han de deixar als professionals. En cas contrari acabes com la Montero, que volent lluitar contra la violència sexual cap a la dona, deixes en llibertat centenars de delinqüents sexuals. O una Colauada, volent "pacificar" la vorera, acabes creant una guerra amb patinets i bicis.
  5. Icona del comentari de: Angelblau a març 11, 2023 | 10:17
    Angelblau març 11, 2023 | 10:17
    FORA Colau
  6. Icona del comentari de: Recuperar a març 13, 2023 | 09:01
    Recuperar març 13, 2023 | 09:01
    El que ens cal és recuperar tota la ciutat, no només les voreres, i això passa per fer fora la secta Colau de l'administració.
  7. Icona del comentari de: Gatvell a març 13, 2023 | 09:52
    Gatvell març 13, 2023 | 09:52
    Faltaria comentar que l'ajuntament es part activa en posar obstacles a les voreres i privatitzar l'espai public. Quin servei fan els panells publicitaris lluminosos que hi ha a tot Barcelona al mig de l'acera sino és a la multinacional Clearchannel? O les parades de bus enormes que ocupen tota l'acera (especialment a l'Eixample) i que estan dissenyades en funció del corresponent cartell publicitari. Això no fa nosa a les suposades 100 entitats?

Respon a Colau Lover Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa