El veto permanent als cotxes contaminants començarà a multar l'1 d’abril

La nova Zona de Baixes Emissions de Barcelona entrarà en funcionament l'1 de gener | La flota afectada tindrà 10 dies anuals d’ús permès

Barcelona comença el compte enrere per l'estrena de la nova Zona de Baixes Emissions (ZBE) permanent el proper 1 de gener. Els cotxes més contaminants –els exclosos de l'etiqueta ambiental de la DGT– no podran circular de dilluns a divendres de 7h a 20h per l'interior de l'espai de les rondes, que inclou barris de Barcelona principalment però també de Sant Adrià de Besòs, l'Hospitalet, Cornellà i Esplugues de Llobregat. 

La mesura no es traduirà en multes fins l'1 d'abril, quan els 5 ajuntaments afectats tinguin aprovada la nova ordenança municipal pactada. Barcelona li donarà llum verda inicial a l'octubre i definitiva al desembre. Les sancions seran de 200 euros per a cotxes i motocicletes que circulin sense autorització i de 500 euros per als vehicles de mercaderies i alta capacitat. Els dies que hi hagi un episodi de contaminació declarat les multes s'encariran i passaran a costar 500 i 1.000 euros respectivament. A més es preveuen agreujants com la reincidència, que eleven l'import màxim fins a 1.803 euros. 

L'Ajuntament de Barcelona estima que la ZBE afectarà entre un 20% i un 23% del parc circulant, és a dir, dels vehicles que es desplacen habitualment per la ciutat. Es tracta de fins a 130.000 vehicles en ús que no tenen etiqueta ambiental. Els primers mesos calculen que la mesura provocarà la reducció d'uns 50.000 vehicles i un increment del 20% en el passatge del transport públic –uns 140.000 passatgers extra diaris–.

Unes 70 càmeres, ja instal·lades en 40 punts diferents, caçaran als infractors amb un sistema informatitzat de lectura de matrícules i la Guàrdia Urbana es dotarà d’un aparell per poder fer controls al carrer. Les multes seran acumulables: si un cotxe sense etiqueta ambiental entra dins l'àmbit que delimiten les rondes litoral i de dalt sense autorització podrà ser sancionat al sortir de la via ràpida i novament en altres llocs de la ciutat on hi hagi controls. Durant el primer trimestre de 2020, abans que comencin a imposar-se multes, els infractors rebran un avís a casa com a mesura de conscienciació.

A més de ser la primera ciutat de l'Estat amb una ZBE, la superfície afectada arriba a 95 km2, pel que és 20 vegades superior a la polèmica restricció aplicada a la capital espanyola, coneguda com Madrid Central. Més de 250 ciutats europees ja tenen en funcionament espais de trànsit restringit com el barceloní.

Mesura "històrica" i extensiva a altres ciutats 

“És una mesura històrica, un canvi de paradigma i un punt d'inflexió: marca un abans i un després i sobretot una voluntat política que ja no té marxa enrere, ha celebrat l'alcaldessa Ada Colau, acompanyada del conseller de Territori, Damià Calvet, el vicepresident de l'AMB Antoni Poveda i representants municipals de Sant Adrià, Hospitalet, Esplugues i Cornellà. Les 7 institucions impulsores de la mesura, governades per diferents partits, han lluït complicitat en una foto de família i han remarcat el consens polític que genera la mesura. “No tenim temps, ja fem tard perquè la contaminació està a uns nivells inacceptables”, ha afegit Colau. 

“La Generalitat aposta per estendre les zones de baixes emissions a totes les ciutats grans de Catalunya”, ha anunciat el conseller Calvet. A través de la nova Llei de protecció de l'atmosfera, ha dit, els municipis podran establir noves àrees. També ha fet esment de l'estrena de l'impost català al CO2, que oferirà nous recursos a la Generalitat: "El gruix de les inversions de la conselleria es centraran en incrementar l'oferta i la qualitat del transport públic”. També ha avançat que la Generalitat prepara un Pla Director de parks and rides, que s’aprovaria inicialment el primer semestre de 2020, per blindar urbanísticament zones properes a estacions de tren i d’autobús.

Presentació institucional de la nova Zona de Baixes Emissions (ZBE) permanent / MMP

Presentació institucional de la nova Zona de Baixes Emissions (ZBE) permanent / MMP

“És una mesura estructural, que forma part d'un canvi necessari, ha remarcat el conseller, que també ha recordat que “més qualitat de l'aire vol dir més salut”. Així, ha convidat a la ciutadania a reflexionar quines renúncies personals està disposada a fer per frenar l'actual “emergència climàtica”: “Les administracions crearem condicions però els ciutadans les hauran d'acollir amb voluntat per fer-les seves”.

“Més de 250 ciutats europees tenen zones de baixes emissions i algunes d'elles estan fent noves propostes per endurir-les”, ha recordat Antoni Poveda. “Hem fet una renovació important de les flotes d'autobusos, a través d'un acord a l'ATM”, ha agregat. També ha apuntat que al gener s'arribarà a 5.000 vehicles contaminants desballestats i compensats amb una T-Verda de transport gratuït durant tres anys i que fa un any es va ampliar la zona tarifària 1 a la segona corona per abaratir els trajectes metropolitans.

Excepcions i autoritzacions

Prèviament, els regidors barcelonins Janet Sanz, Eloi Badia i Rosa Alarcón han aclarit els detalls tècnics de la ZBE en una sessió de treball. Els vehicles d'emergències, els de persones amb mobilitat reduïda i els cotxes fúnebres queden exempts de la restricció. D'altra banda, les furgonetes, els camions i els autocars disposen d'un any de moratòria perquè les empreses puguin renovar la flota amb més facilitat. En canvi no es preveu per a taxis i busos públics, perquè els darrers anys ja s'han eliminat quasi del tot els més contaminants. 

Cada cotxe sense etiqueta ambiental disposarà de 10 autoritzacions anuals per així afrontar necessitats concretes com anar al metge, marxar de vacances o fer una mudança. No hauran de justificar la motivació. Caldrà que sol·licitin el permís per al seu vehicle en una web que pròximament habilitarà l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Aquest registre s'actualitzarà cada nit, així que de forma ordinària caldrà formular la petició la vigília del dia en què es vulgui circular. El permís tindrà una durada de 24 hores.

Per cobrir emergències, els afectats podran fer la sol·licitud el mateix dia i quan els arribi la multa anul·lar-la acreditant que van fer la petició digital. Els vehicles clàssics ja tenen un règim especial, per exemple per anar a competicions i trobades, i tindran igualment els 10 dies personals.

Hi haurà oficines d'atenció perquè la ciutadania pugui resoldre dubtes presencialment, a més d'una gran campanya als mitjans de comunicació i l'enviament de cartes a totes les llars de Barcelona. “La ciutadania ha de veure que el cotxe cada cop tindrà menys espai a les ciutats, perquè cada vegada serà més difícil circular a Barcelona”, ha advertit Janet Sanz.

Sense reforç immediat de Rodalies

La regidora Rosa Alarcón (PSC) ha precisat que la ZBE aspira a canviar els hàbits dels ciutadans i no només propiciar una renovació de la flota privada. Per això, però, calen inversions elevades en el transport públic metropolità i especialment en la xarxa de Rodalies. Ha assegurat que el consistori “està treballant amb l'Estat per acordar un calendari” de millores però ha reconegut que avui per avui no hi ha cap compromís per part del govern provisional de Pedro Sánchez (PSOE). També ha demanat un Pla Renove per a la flota industrial, que no s'ha concretat de moment.

Les administracions catalanes sostenen que han fet els seus deures els darrers anys. Així, l’AMB recorda que s’han comprat de trens per reforçar el metro, s’han instaurat noves línies de bus metropolitanes i s’han implantat els primers park and ride al costat d’estacions de tren de la primera corona. La conselleria ha defensat que ja té estudiat on incrementar l’oferta ràpidament de bus interurbà i en l’àmbit ferroviari s’ha anticipat ampliant els FGC amb noves estacions al Vallès i la compra de 15 nous trens que s’incorporaran progressivament el 2020. “Queda Rodalies”, ha lamentat Calvet, que ha exigit “inversions en infraestructures i anticipació perquè hi pugui haver el servei adequat”.

Comentaris (1)
Anónimo Fa 1 mes
Reducir el tráfico aéreo que es lo que tenéis que hacer. Menos vuelos y todo estaría más limpio. Y también el marítimo. Y bajad los precios de los transportes. Y los políticos que vayan en transporte público al trabajo y no en su coche privado. Haber si dais ejemplo primero antes de exigir a los demás. Interesados que eso es lo que sois. Es todo un montaje. Queréis el consumismo, que la gente pida créditos al banco para poder comprar un coche, sí, un coche eléctrico basura, con los