Els usuaris que agafin motos compartides borratxos podran ser vetats a les apps

L'Ajuntament requisa 400 patinets compartits de les empreses que no respecten el pacte amb el consistori

L'Ajuntament de Barcelona preveu atorgar 6.958 llicències per a motos d'ús compartit i 3.975 per a les bicicletes a les catorze empreses –set per a cada un dels dos tipus de vehicles- que aspiren a operar aquest servei. Així ho ha explicat aquest dimarts la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, coincidint amb l'obertura del procés de presentació i admissió de sol·licituds per a l'obtenció de les llicències, que tindran una vigència de tres anys més un de prorrogable.

Més info: Motos de lloguer i alcohol, la nova combinació de risc que preocupa la Guàrdia Urbana

Cada empresa podrà tenir un màxim de 2.319 llicències de moto, mentre que per a bicicletes serà de 1.325, tot i que si finalment no s'adjudiquen totes es farà un sorteig per repartir els títols sobrants. Alarcón també ha assegurat que els usuaris que condueixin sota els efectes de l'alcohol o les drogues, utilitzin el vehicle per delinquir, condueixin sense permís o en actitud temerària podran ser expulsats del sistema i no podran llogar cap més vehicle en cap de les empreses.

Més info: L'Ajuntament requisarà tots els patinets elèctrics compartits de Barcelona

El nombre de llicències de motos i bicis d'ús compartit que té previst atorgar l'Ajuntament de Barcelona multiplica per dos aproximadament la xifra actual i suma dos operadors més en cas de les motos –actualment n'hi ha cinc– i cinc més en el de les bicis davant els dos actuals. El govern municipal acaba d'obrir el procés i preveu que l'1 de gener –el mateix dia que entra en vigor la Zona de Baixes Emissions- els permisos ja estiguin concedits i les motos i bicis desplegades.

Segons Alarcón, l'objectiu d'aquest procés és "endreçar l'espai públic", és a dir, consolidar la vorera com a espai públic reservat per al vianant i desplaçar la resta de vehicles cap a la calçada. "Tenim una ciutat petita des del punt de vista de l'espai públic i la idea és que puguem anar regulant la calçada que hauran de compartir diferents vehicles", ha assenyalat la regidora, que ha afegit que cal "donar prioritat al transport públic" i que la regulació també servirà per fomentar la seguretat viària i desplaçar-se de forma més eficient.

D'altra banda, cada llicència, tant de moto com de bici, tindrà un cost de 71,51 euros per any i vehicle, d'acord amb la taxa municipal corresponent prevista a l'Ordenança Fiscal 3.10 per a aquest 2019. A més, un altre dels requisits serà que empreses i usuaris hauran d'adherir-se a un codi de bones pràctiques, elaborat amb la col·laboració de la Guàrdia Urbana, i l'Ajuntament podrà revocar les llicències a qui no les complexi i els usuaris podran ser vetats per totes les empreses –que compartiran les dades- si es demostra que han conduït sota els efectes de l'alcohol o les drogues, l'utilitzi una persona diferent al titular o condueix de forma imprudent o temerària, entre d'altres supòsits.

La regidora de Mobilitat també ha detallat que les llicències no es podran traspassar ni vendre i que es revocaran els permisos a les empreses que no paguin la taxa, que no moguin els vehicles 30 dies després d'haver-les obtingut, no tingui activada la geolocalització dels vehicles o concentri més del 50% de la flota al centre de Barcelona (Eixample i Ciutat Vella) per un període superior a dues hores consecutives. Si és així, l'operador s'haurà d'encarregar de dispersar-los per la ciutat.

Altres requisits seran, entre d'altres, que disposin d'assegurances de responsabilitat civil pels danys que poguessin ocasionar a terceres persones i al domini públic i garantir l'aparcament de les bicicletes als espais previstos (aparcaments en forma d'U invertida). En aquest sentit, Alarcón ha destacat que la regulació s'ha treballat àmpliament en el marc el Pacte per la Mobilitat i ha estat consensuada amb les diferents empreses del sector.

Més info: L'Ajuntament requisarà tots els patinets elèctrics compartits de Barcelona

400 patinets requisats

Paral·lelament, l'Ajuntament de Barcelona continua treballant en una ordenança per a patinets, que preveu tenir enllestida a l'abril de l'any que ve, segons ha apuntat la regidora de Mobilitat. Actualment, hi ha 25 empreses que volen explotar el servei, de les quals dues no han arribat a un acord amb l'Ajuntament a esperar fins que el text sigui vigent. Davant aquest incompliment, la Guàrdia Urbana ha requisat 400 vehicles després d'intentar aturar l'activitat mitjançant sancions.

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?