Una escola damnificada pel túnel de Glòries pacta un pla de pacificació milionari

L'Escola Casas de barri de Clot és molt a prop de la sortida del nou pas viari subterrani

L’Escola Casas de barri de Clot ha aconseguit que l’Ajuntament li aprovi un pla per protegir-la del trànsit intens un cop estiguin en funcionament els nous túnels de Glòries. La Comissió de Govern de Barcelona ha aprovat inicialment el projecte de reurbanització de l’entorn del col·legi, situat a prop de la sortida del nou vial subterrani de la plaça, per oferir un accés segur i saludable i protegir-la de l’trànsit.

Les obres començaran quan entri en funcionament el túnel en tots dos sentits al desembre i duraran uns 8 mesos, de manera que el curs 2022-2023 ja podrà començar amb aquest nou entorn. L’adequació té un pressupost de 3,24 milions d’euros, ha explicat la tinent d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz.

Fruit d’aquesta actuació, el lateral de la Gran Via entre els carrers de Bilbao i la rambla de Poblenou perdrà un carril de circulació i només tindrà un per busos, taxis i veïns. A més s’hi instal·larà una càmera de control d’accés de vehicles per garantir que només passen residents i vehicles autoritzats. La vorera s’ampliarà i es guanyarà un carril bici, arbrat i una nova parada de bus escolar, així com nous passos de zebra a la cruïlla amb Bilbao, i es millorarà la connexió amb la rambla del Poblenou amb un nou pas per a vianants i bicicletes.

Pla de pacificació per a l’escola Casas del Clot / Ajuntament de Barcelona

A més, es crearà una plaça nova en l’àrea delimitada pels carrers de Guatemala, Joan de Malta, Monturiol i la Gran Via, que tindrà tres camins de pas interior i una àrea de jocs infantils, de la qual el districte de Sant Martí i la comunitat educativa consensuessin el nom. Sanz ha destacat que l’Ajuntament ha treballat amb la comunitat educativa d’aquest centre escolar i que en els últims mesos ja s’han fet actuacions puntuals que recollien les seves demandes, tot i que ha assegurat que sabien que era necessari “anar més enllà”.

Algunes d’aquestes actuacions són la millora en l’aïllament acústic mitjançant la col·locació de doble vidre en parts de l’edifici. El mur central a la boca del túnel, que separa les dues direccions de trànsit, també estarà folrat amb panells que absorbeixen el soroll.

Un grup de famílies molt proactiu

Artur Miró, membre de l’AFA de l’escola i el col·lectiu Respira Glòries, ha qualificat “d’història d’èxit” la mobilització d’un grup de pares del centre entre els que hi havia enginyers, arquitectes i comunicadors. Primer es van informar de com afectava la gran obra al seu col·legi, parlant directament amb l’empresa municipal que dirigeix els treballs, BIMSA. En constatar la repercussió del túnel en soroll i emissions, es va engegar un procés negociador amb reunions durant mesos, en què també participava la direcció de l’escola i l’AFA.

El background professional dels pares i mares mobilitzats els ha permès estudiar directament amb els tècnics les millores possibles, fins i tot avaluant plànols tècnics i pressupostos. “Una furgoneta de mesura de la qualitat de l’aire que ens va donar la raó sobre el nivell de contaminació” actual, ha explicat Miró en una compareixença amb Janet Sanz. Les famílies confien que el pla acordat ajudarà a reduir l’impacte del trànsit en els escolars, però avisen que cal verificar les estimacions un cop estigui en funcionament el tram soterrat de la Gran Via: “Necessitem saber quins seran els nivells reals d’emissions que rebran els alumnes de l’escola, perquè la simulació és positiva però no deixa de ser teòrica”.

Comentaris

    FRAN BCN 17/05/2021 11:20 pm
    Una altra frikada, no saben els veïns que la zona es entrada i sortida important de Bcn?...no es poden posar portes al camp....

Nou comentari