TMB no instal·larà més expenedores a les parades de bus per baix rendiment

Venen unes 60 targetes al dia, un 70% menys que les que hi ha al metro | L’empresa pública prefereix esperar a la T-Mobilitat

Arribes a la parada de bus i te n’adones que tens esgotada la T-10. Si no hi ha cap quiosc o estanc obert a la vora, et tocarà pagar 2,20 euros pel trajecte comprant al conductor un bitllet senzill. La majoria d’usuaris recurrents dels autobusos de Barcelona han viscut aquesta situació i van rebre amb molt bons ulls la instal·lació el 2012 de quatre expenedores en parades de bus estratègiques, com a prova pilot. El 2016 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) en va incorporar una cinquena a la Zona Franca, però des de l’aleshores no ha estès la iniciativa a cap més punt.

I no té previst fer-ho. Les expenedores de targetes de transport a les parades de bus no han donat el resultat quantitatiu esperat. La iniciativa va néixer amb l’estrena de la nova xarxa ortogonal però ha donat un rendiment molt baix en vendes: les cinc sumen unes 9.000 compres de targetes al mes, és a dir, 60 per màquina i dia de mitjana. Un 70% menys que a les màquines dels vestíbuls del metro, on s’hi adquireixen uns 200 abonaments diaris.

Un viatger comprant un bitllet a l'expenedora de la parada de bus de Gran Via - Pau Claris / Meritxell M. Pauné

Un viatger comprant un bitllet a l’expenedora de la parada de bus de Gran Via – Pau Claris / Meritxell M. Pauné

“La utilització d’aquestes distribuïdores automàtiques s’ha de considerar moderada i no s’està estudiant instal·lar-ne més donada la perspectiva de canvi de sistema amb l’arribada de la T-Mobilitat”, responen al TOT Barcelona portaveus de TMB. L’empresa metropolitana recorda que disposa de “nombrosos punts de venda de títols integrats” i que aquestes expenedores només eren un complement. La futura targeta digital s’havia d’haver estrenat aquest gener, però acumula molts retards i no serà realitat almenys fins 2021.

Als tres busos-tramvia sí, però sense T-10

Actualment les cinc dispensadores estan situades a les parades Mitre – Prat de la Riba, Diagonal – Muntaner, Gran Via – Pau Claris, Diagonal – Francesc Macià i Pg. Zona Franca – Foneria. El criteri dels emplaçaments és que siguin parades molt freqüentades o allunyades d’estacions ferroviàries. Les dues que són ara a la Diagonal van ser reubicades al primer any des de les seves ubicacions originals a la Gran Via, per la incorporació de tres autobusos biarticulats a la línia H12 el passat 2013.

I és que aquests autobusos experimentals, amb una estètica molt semblant a la d’un tramvia, tenen al conductor aïllat en una cabina. Els passatgers no poden comprar-los bitllet com a qualsevol altre bus, així que TMB els hi ha incorporat uns dispensadors especials que només venen bitllets senzills. “Així es garanteix a tota la flota de bus l’accés als usuaris no habituals en les mateixes condicions”, exposa l’empresa.

Expenedora dins d'un dels tres busos biarticulats de la línia H12 / Meritxell M. Pauné

Expenedora dins d’un dels tres busos biarticulats de la línia H12 / Meritxell M. Pauné

Avui per avui el 2,5% dels passatgers de bus viatgen amb un bitllet senzill. Els conductors no venen títols multiviatge ni abonaments i TMB augura que tard o d’hora no en vendran de cap mena: “La venda de bitllets a bord dels autobusos no sols no es obligatòria sinó que ha desaparegut de moltes ciutats del món”. “A Barcelona, com a Madrid, es manté la venda del bitllet senzill a bord com a mesura d’equitat”, conclouen.

Més informació

Nou comentari