Sis treballadors jubilats del metro de Barcelona, que van exercir en l’àrea de manteniment i van poder estar exposats a l’amiant, tenen càncer broncopulmonar, segons ha informat Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) aquest dimecres en un comunicat.
En la sèrie de visites mèdiques que TMB ha promogut per a personal jubilat –ja se n’han completat 141–, s’han trobat 15 casos d’afectacions o malalties relacionades amb una potencial exposició a l’amiant.
D’aquests quinze, set són alteracions pleurals, sis més són tumors broncopulmonars –comptant-hi els quatre que ja estaven diagnosticats– i dos més fibrosis pulmonars (asbestosi). La informació dels diagnòstics confirmats pels especialistes es traslladarà a el sistema públic perquè faci el seguiment que correspon.
S’han fet revisions mèdiques a 1.056 membres actius de la plantilla, sense cap novetat respecte a l’última actualització: 28 casos de manifestacions pleurals, que requereix control però no tractament, i un carcinoma broncopulmonar ja tractat.
Recentment, a un d’aquests afectats ja se li va notificar la incapacitat temporal per malaltia professional en períodes d’observació, a l’espera de confirmació diagnòstica.
D’altra banda, tots els estudis higiènics personals i dels llocs de treball i dels treballadors del metro a qui s’ha detectat alguna afectació relacionada amb l’amiant han donat negatiu, de manera que es confirma que aquests empleats no estan exposats a risc professional per inhalació de fibres d’amiant.
9,7 milions per eliminar l’amiant
Fins ara, TMB ha destinat 9,7 milions d’euros en contractacions de treballs d’eliminació de l’amiant, consultories, analítiques i vigilància de la salut, sense comptar els 268 milions d’euros de la compra de 42 trens per substituir els més antics de les línies 1 i 3 de metro, en part de les quals s’ha detectat pintura amb contingut d’amiant.
També ha avançat la retirada de fibrociment de les dependències de la xarxa: fins ara se n’han retirat unes 138 tones i s’han tractat 79 tones més, d’un total de 441 inventariades en forma de planxes, tubs i altres elements constructius, i la previsió és eliminar o confinar tot el fibrociment del metro en tres anys.