Els taxistes protagonitzen un 'escrache' caòtic a Competència

La protesta sorpresa a la seu de l'ACCO s'equivoca d'adreça i deambula per dos edificis públics repartint bitllets falsos per "comprar voluntats com fan Uber i Cabify"

Mig centenar de taxistes han protagonitzat una protesta insòlita aquest dijous al migdia a la seu de l'Autoritat Catalana de la Competència. Liderats pel portaveu del sindicat Élite Taxi, Tito Álvarez, els manifestants han intentat ocupar les oficines d'aquest organisme públic a la Via Laietana però s'han equivocat d'escala i no han trobat l'adreça correcta. Per accedir-hi havien desbordat el vigilant de seguretat i entrat per la força, tot i que sense causar cap dany material ni personal. El vigilant ha advertit que trucaria als Mossos.

L'entusiasme s'ha convertit en desconcert en no trobar exactament on eren les oficines que buscaven. "Que no és aquí! Aquí no hi ha ni Déu!", deien sorpresos un grup que havia pujat al quart pis, que com mostra el vídeo era buit. Després de deambular per diferents pisos de l'edifici i pel de costat –que és seu de l'Idescat i es comuniquen–, s'han concentrat al vestíbul i la porta principals.

Una dotació dels Mossos d'Esquadra han mediat perquè els manifestants abandonessin l'immoble i tres representants s'han pogut reunir en privat amb Marcel Coderch, president de l'ACCO, per fer-li arribar els seus arguments en favor d'una regulació molt més restrictiva d'apps com Uber o Cabify. L'ACCO s'ha pronunciat recentment en la mateixa línia que la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), defensant l'entrada d'aquestes aplicacions mòbil al mercat del transport a demanda. "Hem portat tres milions d'euros en bitllets falsos per comprar voluntats com fan les VTC, a veure si així l'ACCO deixa de protegir els oligopolis i defensa als treballadors", ha reivindicat Álvarez. "L'ACCO és el fill petit de la CNMV espanyola", ha defensat un altre integrant d'Élite Taxi, Fran Castro. 

L'ACCO farà un informe per a l'AMB avalant una app pública 

En sortir de la reunió, a la que no ha pogut assistir la premsa, el portaveu d'Èlite Taxi ha explicat com han exposat a Coderch el seu posicionament. Tot i que les dues parts han mantingut els seus punts de vista antagònics sobre la regulació que han de tenir Cabify i Uber, els manifestants han arrancat un compromís de mínims de l'agència pública: "Faran un informe per a l'Àrea Metropolitana de Barcelona avalant la total legalitat de crear una aplicació mòbil només per als taxistes reglats amb la que poder competir", ha anunciat. L'ACCO també els hauria ofert agendar una reunió amb l'advocat del sector del taxi, el mediàtic Elpidio José Silva, per mostrar els projectes que han proposat sense èxit: "És mentida que siguem un sector que no innova!", protesta Álvarez. També critica "el dogma del monopoli de taxi", que veu el millor exemple de "competència en igualtat de condicions": "Som 14.000 professionals competint cada dia entre nosaltres, sota un mateix reglament i la gran majoria sent autònoms".

La protesta és una acció de pressió cap a la Generalitat de Catalunya, amb qui els sindicats del taxi tenen reunió demà divendres en el marc del Consell del Taxi. El Govern català prepara una regulació de les llicències VTC després del recent traspàs de competències estatal, i els comunicarà les línies estratègiques en què treballa. Els taxistes posen condicions molt restrictives a la regulació, com que els clients d'Uber i Cabify hagin de reservar el trajectes amb 24h d'antel·lació i els vehicles hagin de tornar a una base fixa després de cada viatge enlloc de quedar disponibles immediatament per a nous clients. "Si no hi ha un mínim d'hores de precontractació i ofereixen immediatesa, les VTC no és diferenciaran en res del sector regulat", defensa el sindicat.

Més info: Els taxistes volen querellar-se contra el TSJC i contra Competència

En fer-se públiques aquestes exigències, l'ACCO ja va advertir que s'hi posicionaria en contra perquè suposarien de facto deixar fora del mercat les dues apps. Els taxistes li han replicat anunciant una querella i amb l'escrache fallit d'avui. "Si Uber i Cabify es comportessin com a veritables VTC, dedicant-se al simple lloguer anticipat de cotxes amb conductor com fan altres empreses, no hi hauria aquest conflicte", sosté Álvarez, que també posa de manifest que la precarietat dels empleats de les dues apps. "Confiem que la Generalitat, ara que té potestat, resolgui la situació", conclou Álvarez.

Més informació
Comentaris (1)
Remigio Fa 7 mesos
Estos pesetos son tan tarugos que no saben por donde andan.