Setge artesanal a les multes a cotxes contaminants remolcats per grues

L’Ajuntament recorre a eines del segle XX per acabar amb el marge d'error de les càmeres automàtiques

Fa més de mig any que el Carlos, veí de la Trinitat Vella, es va trobar una situació surrealista. Una carta municipal li deia que el seu cotxe havia estat enxampat circulant per la Zona de Baixes Emissions (ZBE) quan no ho tenia permès. La notificació incloïa una multa de 100 euros. La incomprensió al voltant del text, però, va quedar ràpidament eclipsada per la fotografia que acompanyava l’anunci de sanció. “Hi sortia el cotxe del qual acabava de desfer-me carregat a sobre d’una grua. I la multa deia que era jo qui estava circulant! Quan vaig anar a queixar-me a una oficina municipal de Sant Andreu em van comunicar que no era el primer, que n’hi havia molts altres casos”, relata el Carlos.

Ja no era una anècdota, sinó que la posada en marxa de les sancions a la ZBE havia trobat un primer punt feble. L’Ajuntament, conscient d’aquests casos que brullaven i arribaven als mitjans, assegurava que treballava per resoldre-ho. Ara, fonts municipals detallen al TOT Barcelona la doble fórmula que el govern ha aplicat per solucionar aquesta pífia administratriva.

“L’Ajuntament de Barcelona ha treballat el tema amb els gremis implicats per tal d’anar coordinats amb la detecció d’aquest tipus de situacions”, expliquen des del consistori. Aquesta estratègia inclou el contacte directe amb les agrupacions de tallers per tenir-ne constància en el cas que les grues facin transport de vehicles en reparació o fora de servei.

Alhora, com aquesta única via podria quedar coixa, el govern d’Ada Colau assegura que “en paral·lel” es duu a terme “una revisió dels sistemes de sancions”. Això inclou que els treballadors estiguin pendents d’aquesta possibilitat i que “si prèviament es detecta que les càmeres han captat un vehicle que anava a sobre d’una grua, ja no es tramita la sanció i no arriba a l’usuari”. És a dir, que s’ha fet un toc d’atenció perquè algú s’adoni del tràmit erroni abans de seguir provocant petits ensurts a ciutadans que no han comès cap infracció. Una aposta pel sentit comú que, de fet, encaixa amb una de les queixes del Carlos. “El que no té cap sentit és que allò passi per diverses mans, o que algú ho signi, i no se n’adoni del disbarat”.

La imatge de la grua duent el cotxe del Carlos / Cedida
La imatge de la grua duent el cotxe del Carlos / Cedida

Així i tot, els pedaços disposats per tapar la fuita de multes no són infal·libles. “Aquestes accions fan que aquest tipus d’incidència sigui residual”, comenten des del govern municipal, curant-se en salut per si sorgeix algun altre cas. En principi no hauria de passar, però la realitat informàtica del sistema de multes –que tramita la sanció quan detecta una matrícula que no es correspon amb els supòsits contemplats per la Zona de Baixes Emissions– complica la tasca administrativa. I, de moment, no s’ha trobat cap eina tecnològica que eradiqui el problema de forma automàtica.

Multat per fer-ho tot bé

Les casuístiques que s’han donat al voltant de les multes a cotxes sobre grues han estat molt diverses durant els primers mesos de la ZBE, però segurament la més irònica és la que relata el Carlos. I és que la sanció li va arribar, precisament, per complir amb una proposta que va néixer amb la irrupció de les noves restriccions contra la contaminació.

De fet, qui s’enduia el seu cotxe era una grua enviada per la mateixa administració, explica el veí de la Trinitat Vella. “M’acabava de desfer del cotxe per acollir-me al pla de la T-Verda. I va ser en el trajecte per desbasllestar-lo que el van enxampar i em van sancionar“, assegura. El pla al qual es va acollir contempla que si et desfas del teu cotxe –si és de benzina d’abans del 2000, o de dièsel, abans del 2006– i no en compres cap de nou, tens dret a utilitzar el transport públic de manera gratuïta durant tres anys. Ara bé, han passat sis mesos des de la sol·licitud i encara no té cap novetat sobre el tema.

De fet, ni tan sols ha rebut cap explicació sobre la sanció rebuda. I això que el veí va haver d’empassar-se, també, el mareig de les cites municipals durant les primeres setmanes. “Vaig trucar a atenció ciutadana, vaig insistir-hi i vaig aconseguir cita a Nou Barris. Uns dies després, me la van cancel·lar.

La nova cita era a l’OAC de Sant Andreu, allà va ser on em van avisar que no era l’únic a qui li havia passat el mateix. També em van dir que trigarien uns quatre mesos a resoldre les al·legacions. Ara bé, han passat, i aquí no n’he sabut res de res“, clou el Carlos. L’home entén el silenci administratiu com l’acceptació de l’error i l’oblit de la multa, però “agrairia una explicació”, matisa.

Multes a la ZBE

De moment, les multes a la Zona de Baixes Emissions tenen diferents imports segons el vehicle, la situació ambiental o la reincidència. D’entrada, els turismes, les motos i les furgonetes acumulen sancions de 100 euros, que es convertirien en el doble en cas d’episodi de contaminació. Pel que fa als vehicles pesants, els camions afronten multes d’entre 200 euros en un dia qualsevol fins a 500 euros en cas de repunt de contaminació ambiental.

Només en els primers quinze dies d’entrada en funcionament de la Zona de Baixes Emissions, l’Ajuntament va arribar a tramitar més de 10.000 multes a cotxes i motos. Ara, a més, les furgonetes N1 que no disposen d’etiqueta ambiental han començat a ser sancionades, després de més de mig any de moratòria.

Comentaris

    Maria 16/05/2021 9:43 pm
    I si cobriu les plaques d'immatriculació dels vehicles en qüestió, quan circulen remolcats o sobre un vehicle grua ?
    Colau extrema dreta ricatxa 16/05/2021 11:04 am
    Colau la txernobil comunista, la pija que vol que elspobres no puguem circular. La pija Colau sempre contra els pobres
    Ja 16/05/2021 8:23 am
    La màfia colau

Nou comentari