Sant Andreu Comtal segueix sense relicitar 10 mesos després de l’anunci de De la Serna

La remodelació de l'estació està aturada mentre Adif suposadament intenta separar aquesta obra del gran contracte judicialitzat per corrupció per tornar-lo a adjudicar

La remodelació de l’estació de Sant Andreu Comtal continua en via morta. El PDECat de Barcelona ha demanat la compareixença aquest dimecres de la tinent d’urbanisme, Janet Sanz, per conèixer l’evolució d’aquestes obres i demanar que s’informi als veïns. Sanz ha defensat que l’Ajuntament pressiona a Adif perquè “si no pot executar el que estava licitat, que es rescindeixi el contracte i torni a licitar“. La qüestió, però, és que l’obra està judicialitzada per corrupció i forma part d’un gran paquet d’actuacions al Sector Sant Andreu de la futura estació de l’AVE. Suposadament Adif intenta des de fa mesos convèncer al jutge i a Advocacia de l’Estat per separar la remodelació de la petita estació de Rodalies per poder-la licitar i adjudicar de forma separada.

L’exministre de Foment, Iñigo de la Serna (PP), va anunciar el passat abril que ja s’havia rescindit el contracte de Sant Andreu Comtal i que es relicitaria a l’estiu. No obstant, deu mesos després de l’anunci aquesta nova tramitació no s’ha produït. La tinent d’alcaldia ha remarcat la pressió municipal a la titular de la xarxa ferroviària, però les seves explicacions no han tranquil·litzat a l’oposició. La rescinció de contractes per sobrecostos injustificats, ha lamentat Sanz, “no forma part de la marca de la casa jurídicament”. Tot i així, ha assegurat que l’Estat “està en vies de desbloquejar el contracte per poder reactivar les obres el més aviat possible”. El consistori ha convocat als veïns de Sant Andreu dimarts vinent a la tarda, a través de la comissió de seguiment, per informar-los de la situació de les obres.

Sant Andreu Comtal a banda, la resta de les obres de l’AVE a la Sagrera van avançant a bon ritme. Actualment es treballa en tres actuacions: el col·lector de Prim, la llosa inferior de l’estació de la Sagrera i els accesos a l’estació. Sanz ha anunciat que al març s’acabaran la construcció les dues primeres i que després es podran donar noves dates de finalització del conjunt. 

“El ritme és molt lent i les excuses són variades, almenys s’ha convocat als veïns després de què registréssim la petició de compareixença d’avui”, ha ironitzat Jordi Martí (PDECat), que ha advertit que molts veïns ja no es creuen “les promeses ni els terminis”. Santiago Alonso (Cs) ha titllat de “vergonya” la lentitud de les obres i Jordi Coronas (ERC) ha subratllat que “els veïns han de saber la veritat” sobre Sant Andreu Comtal. Per Pere Casas (CUP), la Sagrera “hauria de ser prioritari i acabar-la d’una vegada”. Alberto Villagrasa (PP) ha defensat a l’exministre i ha assegurat que els retards es deuen únicament a “les troballes arqueològiques, mala gestió i processos judicials”. 

 

El PSC ha fet èmfasi en el model urbanístic i econòmic, en referència al conveni subscrit pel consistori de Xavier Trias amb l’aleshores ministra Ana Pastor per reorientar el finançament de l’estació de la Sagrera cap a les pluvàlues de 20.000 metres quadrats de sostre comercial. “Cal revisar les operacions vinculades amb els entorns, com la Rambla Prim, perquè són plans urbanístics fets una pila d’anys”, ha avisat Daniel Mòdol, que ha demanat “no esperar a última hora”. Sanz li ha respost que el govern d’Ada Colau no està a favor del conveni firmat però no ha concretat quina solució proposa BComú per al finançament de tota l’obra: “Hi pot haver sostre comercial, parlem-ne, però no ens agrada que s’intenti pagar amb botigues el que no es va aconseguir finançar amb plusvàlues immobiliàries”. Finalment Mòdol ha criticat també l’adjudicació de la futura estació “en termes econòmics” i no arquitectònics: “En el concurs de l’estació hem sortit perdent, aquesta no és l’estació que ens mereixem”.

Més informació

Nou comentari