Trens del metro amb al voltant de vint anys d’antiguitat busquen ara una segona vida. Es tracta dels exemplars de la sèrie 2100, que circulen a la línia groga (L4) del metro. Es van posar en marxa entre els anys 1997 i 2001 i ara necessiten una renovació. Per això, TMB els enviarà a Lleida perquè una empresa privada els modifiqui les capacitats tècniques, l’estètica i l’equipament. Entre les millores, destacaran la disposició longitudinal dels seients, la il·luminació interior amb tecnologia LED i la nova situació dels agafadors.
Segons expressa l’empresa pública de transport en un comunicat, reformar trens que passen dels 20 anys d’antiguitat “és una pràctica habitual en la gestió del material mòbil ferroviari, perquè amb un cost moderat se’ls pot allargar la vida i equiparar-los amb els més moderns”. Fer-ho suposarà un cost, però, de 16,1 milions d’euros que aniran a parar a l’empresa Tradinsa, establerta a Lleida. El pressupost inclou la renovació de les quatre sèries de trens que circulen a la línia 4 i tenen una antiguitat semblant.
En aquest sentit, primer es comprovarà el funcionament dels trens de prova pilot que ja s’han enviat per ser renovats. Després, es preveu que vagin actualitzant-se totes les unitats pendents en un termini de cinc anys. La intenció és que no s’arribi a veure afectat en cap període el servei habitual de la línia groga (L4).
Les millores
La nova disposició dels trens, una vegada estiguin renovats, mantindrà la reserva de dues zones per a persones amb mobilitat reduïda, situades als cotxes extrems, a prop de les cabines de conducció. Un polsador permetrà a l’usuari de la zona PMR avisar el motorista de la seva intenció de baixar del tren. A més a més, totes les portes tindran indicadors lluminosos de tancament per millorar la seguretat dels viatgers amb dificultats auditives. S’aprofitarà per vinilar de color vermell les 40 portes, perquè el contrast cromàtic afavoreix l’accessibilitat de les persones amb discapacitat visual.
A més, es renovarà el passadís entre cotxes, se substituiran els dipòsits principals d’aire comprimit i s’executarà un retrofit dels relés dels armaris de baixa tensió. També es farà una inspecció de les possibles fissures i de l’estat dels suports i les soldadures dels equips muntats sota el bastidor.