Renfe compara les queixes de la Generalitat amb les cançons de Georgie Dann

La gestora ferroviària de l’Estat ridiculitza la proposta de bilateralitat del conseller Calvet: "Porten 8 anys amb la mateixa cantarella"

La reclamació del conseller de Territori, Damià Calvet, d'un nou model de serveis ferroviaris a Catalunya no només ha topat amb l’oposició frontal de Renfe, sinó que l’empresa estatal ha ridiculitzat obertament les aspiracions de la Generalitat. L’administració catalana és titular de la gestió del servei però no dels trens ni de les infraestructures i ara reclama un traspàs efectiu de les competències que li manquen. “Són com Georgie Dann a la cançó de l’estiu, porten 8 anys amb la mateixa cantarella i van modificant una miqueta la lletra però només es queixen sense prendre decisions en allò que són competents”, ha satiritzat Renfe.

Portaveus de la companyia pública han retret aquest dimecres al Govern “queixes constants però cap decisió malgrat tenir competències en establiment de serveis i tarifes”, a més de “nul·la preocupació pels ciutadans i pur interès polític partidista”. Per contra, posen en valor el “creixement constant de Rodalies els darrers anys” fins als 125,3 milions de viatgers al 2018. Consideren que les crítiques de la Generalitat suposen un “menysteniment constant als més de 2.000 professionals de Renfe a Catalunya”.

Un llarg historial de discrepàncies

La coordinació entre les dues administracions mai ha estat brillant i les relacions s’han tensat els últims anys, en part per la possibilitat d’un canvi d’operador –per exemple FGC o una companyia privada– que faci perdre a Renfe l’exclusivitat del servei. La Unió Europea va instar Espanya a introduir competència al mercat ferroviari i la Generalitat té la potestat d’escollir via concurs l’operador futur de Rodalies, que podria seguir sent Renfe amb un nou marc de relació més exigent. “El secretari de Mobilitat va afirmar que confiaven en que Renfe estaria molts anys prestant el servei de Rodalies de Catalunya”, defensa l’empresa de l’Estat.

A més, Renfe està elaborant un nou Pla de Rodalies –que lidera l’exconvergent Pere Macias per encàrrec del PSOE– i la Generalitat es queixa que no se l’ha tingut en compte. Renfe ho nega rotundament: “És fals que no se’ls va convidar a participar en el Pla de Rodalies”.

Més info: Pere Macias: "Hem de fer sortir trens de l'aeroport cada 10 minuts en lloc de cada 30"

A més, el conseller de Territori ha demanat per carta al secretari d'Estat d'Infraestructures, Pedro Saura, que assigni formalment a la Generalitat l’elecció de l’operador de la futura llançadora a l’Aeroport, presumiblement per oferir-ne la gestió a FGC. L’obra depèn de Fomento i d’Adif, molt més favorables a que Renfe s’encarregui de la llançadora. La gestora ferroviària s’ha refermat en la conveniència d’operar el nou tren exprés i ha carregat contra la possibilitat de conviure amb un altre operador: “Segons el experts seria perjudicial pel conjunt del servei”.

Les 6 reivindicacions de Territori

A més d’aquesta petició per carta, el conseller ha detallat al Parlament que proposa una negociació “bilateral” i “d’igual a igual” entre l’Estat i la Generalitat –enlloc de parlar-ho amb Adif o Renfe com fins ara– per als traspassos pendents de Rodalies i Mitja distància. Els 6 punts que l’executiu català posa sobre la taula són la transferència de recursos, un nou contracte de serveis, un Pla d’inversions, la segregació de Rodalies de la resta del sistema, el traspàs de les línies que circulen exclusivament per territori català i el disseny formal dels nous mecanismes de coordinació.

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?