Persones amb mobilitat reduïda denuncien que els usuaris de la Sagrera ocupen els seus ascensors

Una protesta ha criticat que TMB no faci més que posar un cartell al costat dels elevadors per blindar l'accés dels viatgers en cadira de rodes

Persones amb mobilitat reduïda, molts d'ells en cadira de rodes, han protestat pel mal ús que fan els usuaris del metro de la Sagrera d'uns ascensors exclusius. En una mobilització d'uns quinze usuaris –membres de l'Assemblea de Diversitat Funcional de Barcelona– s'ha reclamat que els elevadors siguin únicament per aquells amb mobilitat reduïda i que la resta dels usuaris "utilitzin les escales mecàniques". Durant la queixa, el portaveu del col·lectiu, José Miguel Esteban, ha denunciat que "no es respecta" les exclusivitat del servei, segons ha informat Europa Press.

La situació a la Sagrera (L1, L5, L9 i L10 nord) és especialment emprenyadora per als usuaris amb mobilitat reduïda perquè els ascensors situats al transbordament de la L9 i la L10 nord, que eren d'ús preferent per a ells van ser elevats a exclusius com a mesura excepcional per garantir la seva mobilitat. Es tracta d'uns ascensors més petits que els d'ús general i que haurien d'utilitzar unicament les persones en cadira de rodes, les dones embarassades, les persones amb nens petits o la gent gran. Tanmateix, ningú no en fa cas, critiquen des de l'Assemblea de Diversitat Funcional. 

Esteban ha apuntat, a més, que TMB "no ha posat els mitjans" perquè es compleixi l'exclusivitat més enllà d'un cartell al costat dels ascensors. El portaveu de l'entitat, que fa tres mesos que fa servir la L9 per anar a jugar als escacs, ha avisat que l'avís no funciona i que es necessiten treballadors de TMB que "facin que es compleixi", com han fet ells aquest matí.

Fonts de TMB han insistit a defensar que l'empresa ja promou que els viatgers facin servir les escales mecàniques i cedeixin els ascensors a persones que els necessiten en estacions com La Sagrera. Com que ja s'havia advertit que aquests ascensors es continuaven fent servir de manera generalitzada, es va afegir senyalització de grans dimensions que especifica que són exclusius per a persones amb mobilitat reduïda.

Sobre si TMB adoptarà mesures addicionals, les mateixes fonts han explicat que s'està sospesant una campanya específica d'ascensors i seients d'ús preferent per a persones amb mobilitat reduïda, per reforçar els actuals missatges de bones pràctiques al transport públic.

Parades més accessibles

Actualment estan adaptades el 92% de les estacions del Metro i el Govern de la Generalitat ha promès que totes les estacions de TMB ho estaran entre el 2023 i el 2024. Les estacions pendents són les de Plaça Espanya, per on passen línies de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i la línia 1 i la 3 de Metro, i la de Maragall (L4 i L5). També queden per adaptar les de Vallcarca (L3), Urquinaona (L1 i L4), Plaça de Sants (L1 i L5), Clot (L1 i L2 i línies de Rodalies) , Ciutadella-Vila Olímpica (L4) i Verdaguer (L4 i L5).

Esteban ha criticat que el col·lectiu de persones de mobilitat reduïda fa molt temps que esperen que això passi: "Jo he fet 63 anys. Als nou anys jo ja ho estava reivindicant. Fa moltíssims anys que ho esperem". Ha assenyalat que els problemes d'accessibilitat no acaben quan les estacions s'adapten i que també tenen dificultats per passar els torniquets quan surten a estacions com la de Rocafort (L1), perquè són massa estrets i els han d'obrir una porta especial, per la qual cosa moltes vegades han d'esperar.

Ha afegit que s'han de revisar les estructures que es posen per fer-les accessibles, com les plataformes a les andanes, que ha avisat que a la L1 comencen a enfonsar-se pel pes i ja no els serveixen. Pel que fa a l'estació de Metro de Jaume I (L4), recentment inaugurada, Esteban ha remarcat que només és accessible en un sentit i no pels dos.

Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?