L'oposició dels sindicats frustra l'ampliació horària de les oficines del metro de Barcelona

Hi ha cues de més d'una hora per comprar-hi els bitllets bonificats | TMB plantejava als treballadors hores extra voluntàries per obrir en cap de setmana

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha hagut de descartar una de les mesures de xoc que volia implantar aquest cap de setmana per reduir les cues de més d'una hora que ha generat el canvi de tarifes. Els sindicats de treballadors del metro s'han oposat a l'ampliació puntual de l'horari dels Punts TMB, les oficines d'atenció al viatger on s'han de comprar en persona els abonaments bonificats per a aturats i famílies nombroses o monoparentals. Els nous preus, la lentitud del tràmit i la desinformació han causat un boom de demanda, que els 3 punts actuals no poden assimilar.

Com a pal·liatiu provisional, TMB volia obrir durant el cap de setmana alguna oficina més –actualment només obre dissabtes i diumenges la de plaça Universitat–. No obstant, els representants de la plantilla han rebutjat les hores extra voluntàries que els plantejava l'empresa perquè consideren que incompliria el conveni vigent i l'acord específic per als Punts TMB.

Més info: Cues de més d'una hora per comprar les noves targetes de transport bonificades

"L’ampliació de l’horari és una mesura que s’ha estudiat i s’ha descartat, ja que no és possible sense acord amb la representació sindical", lamenta TMB en declaracions al TOT Barcelona. Els tres punts estan atenent unes 3.100 gestions diàries, un 25% més que en les mateixes dates del 2019, indica un portaveu. A falta de més hores oberts al públic, TMB assegura que està "optimitzant al màxim el personal i els equips, de manera que les consultes i gestions que no requereixen tràmit de compra es puguin fer sense arribar al taulell i sense agafar número".

Les raons del 'no' sindical

La secció sindical de CGT al metro barcelona ha difós en un comunicat el seu posicionament sobre aquesta mesura descartada. En una reunió d'urgència celebrada divendres passat, expliquen, la direcció els va plantejar les hores extra voluntàries i per tant ultrapassant la dedicació màxima setmanal que dicta el conveni. Aquesta reivindicació laboral té l'objectiu de fons d'evitar que es contracti menys plantilla de la que realment es necessita. "Els punts TMB estan desbordats de feina durant tota la setmana", protesta la CGT.

Segons el comunicat, la direcció va assegurar al comitè d'empresa que hi havia treballadors disposats a fer les hores extra però també reconeixia que la saturació de les oficines "podia allargar-se un parell de mesos". El sindicat no accepta "que els treballadors facin hores extra, que no se'ls respectin els descansos, que s'incomplexin els pactes i el conveni".

Atribueixen la predisposició d'alguns treballadors a la precarietat i el temor a acomiadaments: "És fàcil trobar voluntaris quan tens contractes temporals d'obra i servei i més si a una companya del Punt de TMB no se li va renovar el contracte recentment". Critiquen, a més, que obrir un cap de setmana és un "pegat" que no resoldria el problema de les cues. La posició sindical no era unànime, admeten, però després de parlar-ne amb personal que treballa en aquestes oficines durant un recés de la reunió finalment el comitè d'empresa es va negar a l'ampliació horària proposada. 

Comentaris (1)
Un usuari de metro Fa 1 mes
Demano TMB que agafi el personal d’altres estacions de metro com la Sagrera com a reforç, perquè els he vist molts dies que no treballen i nomès fan xerrar.
Anònim Fa 1 mes
La majoria de bitllets també els venen a FGC i a qualsevol estació de RENFE. No cal anar a TMB.