Les obres de la Sagrera no han deixat a cap usuari de Rodalies indiferent. Les alteracions de les línies R2 i R11 s’allargaran tres mesos, on els passatgers hauran de fer diferents transbords per poder arribar al centre de Barcelona. Tot i què, Renfe ha assegurat que tot el transport alternatiu funcioni, gran part dels usuaris es troben molestos, ja que en molts casos, poden arribar a afegir fins a 30 minuts de més en el seu trajecte d’anada i tornada de la feina: “He de matinar més i continuo fent tard”, assegurava un passatger indignat a la sortida de l’estació de Sant Andreu.
Els serveis de Rodalies no sempre funcionen de manera adequada i això no és cap secret per aquells que viuen fora de Barcelona, però han d’anar a la ciutat per feina. L’R2, per exemple, és la línia que uneix el Vallès Oriental amb la capital catalana. Centenars de persones agafen aquest tren i la seva alternativa ràpida -l’R11- per anar a treballar cada matí. Amb les afectacions de les obres de la Sagrera, que s’allargaran tres mesos, els usuaris han de sortir amb encara més temps de casa, ja que el trajecte s’allarga per la quantitat de transbords. En la teoria, el trajecte finalitza a l’estació de Sant Andreu Comtal i d’allà, els usuaris han de caminar fins a la línia L1 del metro per poder arribar al centre. En la pràctica, però, es converteix en un trajecte més llarg, amb algunes aglomeracions a l’entrada de l’estació i gran confusió dins del metro per trobar el destí adequat.
Per si fos poc, els trens tampoc han sortit a l’hora que tocava, una pràctica que no sorprén a cap dels usuaris habituals de Rodalies, sobretot de l’R2 i l’R11, que ja estan acostumats als retards en aquesta línia. Tot i això, la situació es complica quan has d’agafar un tren més d’hora pels transbords i aquest arriba amb retard: “És una bogeria, no m’esperava que el tren no passés a l’hora”, explicava una usuària a la taquilla de l’estació de Sant Celoni. De fet, a la localitat del vallès a partir de les 9 del matí, hi ha hagut alguns retards, sobretot en els trens de Mitja Distància (R11). A més, a més, el tren de les 8:50 hores, que en teoria és el trajecte curt -mitja hora per arribar a Barcelona- ha fet més parades de l’habitual, el que ja ha provocat que se sumessin uns 20 minuts més de trajecte aproximadament.
El transbord a Sant Andreu Comtal
Les cares dels passatgers que baixaven a Sant Andreu Comtal no eren precisament amigables. Les aglomeracions a la sortida del tren es barrejaven amb les cares de desconcert i indignació dels mateixos usuaris que sabien que encara els quedava la meitat del trajecte per arribar a la feina. Per si fos poc, la senyalització per arribar a la línia L1 del metro enviava als passatgers a dins de l’estació, el que provocava més aglomeracions. Per aquest motiu hi havia un treballador que únicament es dedicava a indicar el camí correcte, que no era el que indicaven les senyals. Tal com ha explicat Antonio Carmona, responsable de comunicació de Renfe, “és el primer dia i hi ha hagut algunes modificacions per millorar el servei”. En aquest sentit, Carmona s’ha referit a alguns canvis de portes de sortida que s’han fet a l’estació per tal de facilitar l’evacuació de passatgers.
Pel que fa a l’entrada del metro de Sant Andreu -el més proper a l’estació de tren-, moltíssima gent optava per utilitzar els seus abonaments de TMB, tot i que el bitllet de tren es podia utilitzar per entrar al metro, però només hi havia una persona dedicada a ajudar a les persones i una única màquina que et deixava passar amb l’abonament de Renfe. És per això, que hi havia cues per comprar un bitllet senzill de metro o algun abonament per continuar el trajecte. En el cas de l’alternativa en bus, Carmona ha remarcat que “com el seu nom indica ha estat un servei alternatiu” i que, per tant, els usuaris han preferit anar en metro que en bus.
Renfe assegura que la situació està controlada
Per contra a l’opinió ciutadana, la directora de Rodalies de Catalunya de Renfe, Mayte Castillo, s’ha mostrat “molt satisfeta” del funcionament del pla alternatiu de transports que ha modificat 300 circulacions i ha canviat horaris de 700 maquinistes “per tal que tot funcionés com la seda, que és el que veiem avui”. A més, ha reiterat que per tal que el funcionament sigui l’òptim s’ha instal·lat una escala addicional per millorar l’evacuació de l’estació de Sant Andreu Comtal. “Està clar que hi ha gent, però la canalitzem de manera que no es produeixi cap situació difícil o compromesa”, ha afirmat. “Tot està funcionant de manera molt correcta”, ha reiterat.
Pel que fa als combois, el responsable de Renfe ha explicat que han afegit parades als trens de mitja distància, per “assegurar que entre Granollers i Sant Andreu Comtal hi havia un tren cada 15 minuts”. Tot i això, el preu del bitllet no ha baixat -tenint en compte que el transport és gratuït pels viatgers regulars-. A més, Carmona també ha explicat que “és un canvi que s’havia de fer i era necessari” i ha replicat que “no hi ha hagut retards, sinó que s’ha incrementat el temps de trajecte pels transbords”.
L’Associació de Veïns de Sant Andreu ha criticat que “el que està passant pel que fa aglomeracions de gent a l’estació L1 del metro és un perill” perquè es produeix un tap a les màquines de venda de tiquets. En canvi, Castillo ha assegurat que el servei de metro “està funcionant molt bé i ha pogut absorbir el passatge”.
El maresme incomunicat tot el matí per “incidències”
No només les línies afectades per les obres de la Sagrera han tingut complicacions aquest matí. És el cas de l’R1, que ha estat en obres i s’ha hagut de tallar la circulació a Badalona. Així doncs, la única manera que la gent del Maresme tenia d’arribar a Barcelona era via la línia L2 del metro, que també ha deixat de funcionar aquest matí per “una incidència” que ha provocat que no hi hagués servei entre Badalona Pompeu Fabra i Artigues Sant Adrià. Tot i que el servei s’ha acabat restablint al voltant de les 11 del matí, no hi havia manera de d’arribar en tren a Barcelona des del Maresme. Amb tot doncs, aquest matí, sembla que la meitat de treballadors de la capital catalana han arribat tard a la feina per culpa de la Renfe.